Francis Lundh.

Han mener norske medier er for dårlig på teknologi for abonnenter

Francis Lundh.

Dette mener Francis Lundh mediene må jobbe med fremover

Francis Lundh drømmer om å bli ledende i Skandinavia: – Vi er veldig ambisiøse

Utviklingsdirektøren har ryddet opp og samlet tech-kompetansen. Nå vil han at selskapet skal bli ledende i Norge og Skandinavia, og tar samtidig et oppgjør med hvordan norske medier jobber med produktutvikling.

Publisert Sist oppdatert

I snart to år har Francis Lundh vært utviklingsdirektør i Mentor Medier. I vår ble teknologiselskapet Unite etablert med rundt 20 ansatte.

Til Medier24 forteller Lundh om ambisiøse mål:

– Vi ønsker å være det ledende selskapet på abonnementsteknologi i Skandinavia. Intet mindre.

Selskapet har allerede utviklet en innloggingsløsning ved hjelp av Vipps, som Morgenbladet har tatt i bruk og sett resultater av.

Nettopp innloggingsløsning og abonnementssystem tror han bare blir viktigere fremover.

– Det er et par ting jeg mener norske mediehus virkelig bør tenke over, sier han og ramser opp:

  •  Ikke bli for avhengig av digitale annonseinntekter
  • Ikke bli for avhengig av tredjeparter for distribusjon
  • Økt satsing på lojalitet og digital brukerbetaling

– Hvis du nailer det, så går det deg vel. Hvis ikke, så ser jeg ikke helt hvordan du skal få det til, faktisk, sier han.

Han viser til at flere medier, som tv2.no har fått trafikken strupet av Facebook.

Derfor mener han avisene må heller være en destinasjon i seg selv, og ha direktetrafikk.

Og da må alt sitte, inkludert brukervennlig innlogging, noe ni av ti ifølge MBL mener er viktig for de som abonnerer på norske nettaviser i 2021.

– Det er interessant det i seg selv er et så heftig tema, for egentlig burde ikke innlogging være noe tema i det hele tatt. Hvis du tenker på hva innlogging er, så er det jo bare autentisering, sier han.

– Hvordan vil du si at den teknologien er i mediebransjen? Er den like god som for eksempel en nettbutikk?

– Nei, stort sett ikke, de fleste er ikke i nærheten av å ha gode nok løsninger for å lykkes med digitalt abonnement. Jeg vil at vi skal være der at du kan opprette en ny konto med to klikk, og at innlogging er noe som bare skjer - trygt, men sømløst, svarer han og føyer til:

– Om fem år, tror jeg de fleste kommer til å se tilbake på løsningene de har i dag som antikvariske.

Francis Lundh mener norske medier har mye å gå på teknologisk.

– Ikke i nærheten

Hvis det er ett punkt han vil ta opp i norsk mediebransjen, så er det utvikling av teknologi. Her mener det er en uforløst mulighet for norske medier.

– Vi er ikke i nærheten av å være der vi kan være, sier han.

Han sikter til å iterere prototype, teste, feile, prøve igjen, bruke data, brukerinnsikt for å lage gode produkter. Han mener Norge henger etter her.

– Men da tenker jeg mer på generell metodikk. Det er et stort vekstpotensial.

Han mener det er viktig å satse, og at norsk journalistikk og norsk mediebransje fortjener modige teknologer som tør å prøve nye ting.

– For vi er helt sikre på at de løsningene vi har i dag, de er ikke de beste.

Idealistisk tilnærming

Lundh forlot sin stilling som Head of Product and Tech Office hos Schibsted for snart to år siden for å bli utviklingsdirektør i Mentor Medier. Han har også redaksjonell bakgrunn som journalist, frontsjef og nyhetssjef i VG.

– Jeg følte at muligheten min for å kunne påvirke retningen journalistikken gikk i var større ved å jobbe med teknologi enn å jobbe redaksjonelt selv, forteller han.

Motivasjonen for å bytte beite forklarer han var å kunne utgjøre en forskjell.

– Noen ganger føles det ikke alltid som du har det handlingsrommet i en veldig stor familie, men hvis du kommet et sted hvor de er litt mindre, så har du muligheter, sier han.

Målet er å gi journalistikken de beste forutsetningene gjennom teknologi. I Mentor Medier mener han å ha funnet den friheten.

– Da jeg kom hit var det på ingen måte mandatet at nå skal jeg bygge opp en ny, svær avdeling, sier han.

– Men det var sånn det ble.

Byggemann, ikke ryddemann

Han har faset ut konsulenter, hanket inn nye ansatte og fusjonert deler av Mentor Medier-eide Mediaconnect til det nye selskapet Unite, som teller rundt 20 stykker.

– Med hånden på hjertet tror jeg at du trenger et sterkt in-house-miljø for å gjøre ting. Noen ting kan du kjøpe, men du trenger dedikerte teknologer som også kan jobbe med å utvikle journalistikk eller journalistiske forretningsmodeller, forklarer Lundh.

Han forteller at de har gjort mye oppryddingsarbeid fra starten - et arbeid som fortsatt pågår.

Han ønsker ikke å være kritisk til det som har vært tidligere.

– Men jeg tror det som har manglet er litt det som de jeg har ansatt nå bringer på bordet, altså stødig teknologiledelse og langsiktig tenkning, kommenterer han.

– Jeg oppdaga at det måtte ryddes litt, men kanskje mest også sorteres til en viss grad, legger han til.

– Så du har vært litt ryddemann i tillegg?

– Nei, jeg vet ikke om jeg vil kalle meg det. Jeg tror mer at jeg har vært en byggemann; vi har måttet bygge opp ting der det kanskje har manglet litt.

Lundh understreker viktigheten av å finne folk som skjønner både teknologiutvikling, markedet man opererer i, og strategi.

– Det er det vi har hentet inn; folk som kjenner mediebransjen veldig godt. De er ekstremt dyktige fagfolk når det gjelder produktutvikling, sier han, og trekker fram UX-designer Kim Gabrielsen og produktsjef Annette Berg.

– Det har vært to fagområder som man egentlig ikke har hatt før, som jeg mener alle må ha hvis de skal ha litt ambisjoner.

Dyrke egenart

Lundh forteller at de har flere ting som de skal kjøre ut etter sommeren. Det de har kjørt ut så langt, som Vipps, ser han gjør at de får mange folk inn på én krone.

Men så er det å holde på de potensielle abonnentene, da.

– Jeg tror vi fortsatt er litt låst i at vi tenker at verden må være slik den er, og ikke at den er slik på grunn av resultatet av forrige historie, sier han.

Han tror mediene bør tenke abonnement på en litt annen måte enn det man gjør i dag.

– Det kan hende at du skal tenke abonnement litt mer som et slags medlemskap eller identitetsmarkør, eller at du blir en større del av et samfunn eller fellesskap - om det er chat-miljø eller events, forklarer han.

Han tror det er lurt å dyrke sin egenart, og mener det henger sammen med at abonnementsøkonomien blir viktigere.

– Lag egen destinasjon, ha egen merkevare, og ha noe folk ønsker å komme til ofte og vil betale for med glede. Det er det vi ønsker.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS