Siril Heyerdahl (redaktør), sammen med redaksjonssjefene Joakim Vedeler, Cathrine Irgens Nilsen og Alec Thom i NRK Barn og tenåringer. Kåre Snipsøyr er redaksjonssjef for Idé og innovasjon, men var der ikke da Medier24 kom innom.Foto: Kristine Sterud
NRK skal satse hardere på å nå tenåringer
NRK Super er «lagt ned». Nå har de strukturert seg annerledes for å treffe en målgruppe de er dårlige på.
NRK har omorganisert, og lagt ned NRK Super som avdelingsnavn
Den nye avdelingen heter NRK Barn og tenåringer, og får egne redaksjonssjefer fordelt på målgrupper
NRK vil bruke sin erfaring med å lage innhold for barn og unge til å forstå tenåringers behov og skape innhold som engasjerer.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
NRK Super er lagt ned som avdelingsnavn, men nå har redaktør Siril Heyerdahl ansvar for det nye innholdsområdet «Barn og tenåringer» i NRK.
– Den største endringen er at vi har utvidet målgruppa, så vi har med alle tenåringene.
Innholdsdivisjonen i NRK er blitt omorganisert. Istedenfor å være knyttet til sjanger, skal ansatte jobbe mer på tvers.
– Nå har vi organisert oss etter målgruppe, også innenfor min avdeling. Så vi har tre målgrupperedaksjonssjefer, og en redaksjonssjef for idé og innovasjon, forteller Heyerdahl.
Hun sier NRK har flere utfordringer når det kommer til målgrupper. Det er for eksempel vanskelig å treffe tenåringer.
– Vi ser også et fall i barnemålgruppene, sier Heyerdahl.
– Tro på at det er mulig
Alec Thom og Joakim Vedeler har fått nye roller som redaksjonssjefer etter omorganiseringen.
Vedeler skal jobbe for at NRK når de mellom 11 og 19 år.
– Det er ikke sånn at det vil være en hvilepute for vår del. Det vil være viktig å tilby barn noe som virkelig samler dem og engasjerer dem. Så det vil vi jo fortsette med, sier Thom.
Barndomsminner er noe vi har med oss hele livet, sier han, og han håper NRK fortsetter å lage barndomsminner for folk. De vil også utforske å lage barneinnhold som også kan underholde foreldrene.
– Og få foreldre til å velge godt barneinnhold fra NRK.
Selv om NRK Super har forsvunnet som avdeling, fortsetter det som merkevare.
To konkrete mål
Når barn er rundt ni år begynner de å se på innholdet som er rettet mot alle. Derfor må hele divisjonen jobbe med to oppdrag for å treffe tenåringer, tror Heyerdahl.
– Det er både å se hvilket breddeinnhold som også treffer godt blant tenåringer, og se på hva de trenger helt spesielt fordi de er i akkurat den livsfasen.
De har ennå ikke alle svarene på hvordan de skal få det til, sier Heyerdahl.
– Det ene målet er at vi skal lage treffsikkert innhold til dem, det andre er at vi i NRK skal bli enda bedre på å skjønne tenåringer og skjønne hva deres behov er, sier hun.
I NRK Super har de alltid vært opptatte av å snakke med barn, og innhente ulike typer innsikt for å lage innhold som treffer målgruppas behov.
– Den metodikken kan vi bruke uavhengig av om de er to eller femten år.
Journalist Profile Embed
Har du tips til meg i denne saken? Eller andre saker jeg bør skrive om?
Kristine Sterud
Journalist, Medier24
Hei! Jeg heter Kristine, og har jobbet i Medier24 i tre år. Jeg har blant annet skrevet om hva som rører seg i NRK, ståa i Dagbladet og kutt i Schibsted. Tar gjerne imot tips og innspill til saker!