For under en uke siden lanserte Peder Hammerskov hub.journalistik.ai. På den tiden har over 100 medlemmer kommet til.
– Ambisjonen for prosjektet er å bli den fremste huben for KI-kunnskap i journalistikk, media og kommunikasjon, der medlemmer kan finne de nyeste verktøyene, forskningen, beste praksis og fellesskapsstøtte for å bruke KI ansvarlig og innovativt, sier Hammerskov til Medier24.
Den nettbaserten huben skal være en sentral ressurs for journalister og medieprofesjonelle, undervisere og forskere som er interessert i bruk av KI i journalistikken.
Målet ifølge Hammerskov er å gå journalister mulighet itl å integrere KI effektivt og etisk i sitt arbeid. I tillegg skal den fungere som et samarbeidsrom med tilgang til ressurser, diskusjoner, webinarer og workshops.
Mener det er behov
Hammerskov mener den raske utvikling av KI i media skaper et behov for et dedikert rom for å forstå hvordan det er mulig å utnytte teknologien.
– Journalister trenger å holde seg oppdatert på ferdigheter og kunnskap for å bruke KI effektivt, fra å forbedre arbeidet med research til å forstå de etiske implikasjonene av automatisert rapportering, sier han.
Rundt midten av 2023 etablerte han et dansk nettverk for KI i journalistikk. Det har nå rundt 500 medlemmer.
Huben er steget videre for nettverket.
– Den største forskjellen er at dette skal være mer som et ekte fellesskap, hvor folk kan dele kunnskap, ideer og inspirasjon. I tillegg til webinarer vil vi ha rundebordssamtaler, debattforum, blogginnlegg og lister over personer å følge, verktøy å bruke, etc., forklarer han.
Ingenting som hindrer
– Hvordan har interessen vært så langt?
– Interessen har vært lovende. Akkurat som da jeg lanserte det opprinnelige nettverket, møter folk opp og viser ekte støtte. Noe som er spesielt med KI i journalistikken er den dype viljen til å dele bruksområder, kunnskap og erfaringer på tvers av ellers konkurrerende organisasjoner.
Han har ingen ambisjoner om å bevege prosjektet utenfor Danmark, men understreker at det er ingenting som hindrer folk fra andre land å delta.
– Det primære språket vil imidlertid være dansk, og hovedfokuset vil være på Danmark. Samtidig ville det gi mening for andre skandinaviske medieprofesjonelle å delta.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no