Podimo og innholdssjef Lina Tandberg Martens håper at podkast-porteføljen deres kan vokse betraktelig i 2022.

Podimo setter seg et «ambisiøst mål» – vil mangedoble podkast­katalogen i løpet av året

Podkastplattformen Podimo håper å kunne tilby 110 podkaster i løpet av 2022.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Podkastplattformen Podimo ble etablert i Norge i august 2021. I skrivende stund tilbyr plattformen litt over 30 podkaster, med profiler som Henrik Thodesen, Odd Magnus Williamson og Marte Bratberg.

Nå forteller innholdssjef Lina Tandberg Martens at de håper antallet kan mangedobles, til over 110 podkaster i løpet av 2022.

– Det er målsettingen. Vi ser at mange kjøper podkast akkurat nå, men det er det ambisiøse målet vi setter oss hva gjelder volumet på innholdsporteføljen, sier Tandberg Martens til Medier24.

– «Alle» satser på podkast nå. Er det egentlig plass til flere podkaster?

– Ja, jeg tror det blir kjempeviktig med differensiering for de forskjellige podkasterne og selvfølgelig for de forskjellige strømmetjenestene som satser på podkast, sier Tandberg Martens.

Har vokst ut av kontorene to ganger

Podimos innholdssjef legger samtidig vekt på at de også satser på andre produkter utover podkastene de tilbyr.

Lydbøker er et eksempel på et slikt tilbud, forteller hun.

– Podimo satser både på podkast og lydbøker, og har en fullverdig lydbokkatalog i tillegg til podkastene. Vi tenker at det er bra å komplimentere disse. Vi skal være en underholdningstjeneste for lydunderholdning.

Podimos plattform er foreløpig annonsefri.

– Får man det til å gå rundt ved å kun basere seg på abonnementsinntekter?

– Så langt ser det veldig lovende ut. Jeg var ansatt nummer to i Podimo og nå er vi tolv stykker. Vi har vokst ut av kontorene våre for andre gang. Lanseringen i Norge har vært kjempebra for vår del, sier Tandberg Martens.

– Det er en betalingsvilje der

Podimo er for tiden tilgjengelig i fem land, og vil snart ekspandere ytterligere, blant annet til Nederland.

Tandberg Martens mener Podimo har bevist at forretningsmodellen deres fungerer.

– Vi ser at det er en betalingsvilje der. Så tror jeg man må jobbe med å heve kvaliteten på innholdet, differensiere seg og utforske nye formater, sier innholdssjefen.

Avslutningsvis legger hun til.

– Man må hele tiden innovere innenfor formatet sitt, for å være en tjeneste som er verdt å betale for.

Powered by Labrador CMS