Onsdag morgen ble skattelistene for 2020 offentliggjort. Tradisjon tro publiserer mediene en rekke saker om personene som ligger på inntektstoppen.
De største riksmediene, men også lokalaviser rundt om i landet publiserer lister over de ulike kommunenes rikeste innbyggere.
Jobber man i en lokalavis kan antall innbyggere være mindre og nærheten til de man skriver om være mye større.
Amedia eier lokalaviser over hele landet. Nyhetsdirektør i konsernet, Jostein Larsen Østring, sier medienes publisering av skattelister stammer fra en lang tradisjon.
– Det handler om at penger er makt. Pressen har lange tradisjoner med å publisere skattelister, og det er med på å skape trygghet om at alle bidrar med det de skal i samfunnet, sier Østring til Medier24.
Viser strukturelle forskjeller
Nyhetsdirektøren understreker at det er opp til hver enkel redaktør i Amedia å avgjøre hva og i hvilken de skal vektlegge i dekningen av skattelistene.
Han forteller at konsernet legger til rette med en rekke verktøy på skattelistedagen.
– Avisene bruker skattelistene ulikt. På selve dagen er det ulike topplister som er mest vanlig. Men avisene bruker skattetallene også til å analysere hvordan inntektene fordeler seg ulikt lokalt, sier Østring og fortsetter:
– Det er gjort flere prosjekter de siste årene som blant annet viser strukturelle forskjeller mellom bydeler, kjønn og til og med forskjeller mellom folk med samiske og norske fornavn.
– Er det mye interesse rundt disse sakene?
– Ja, det er mye interesse. Det er en dag med høye lesertall fordi folk i ulike alderssegmenter har til felles at de leser mye om dette. Men det er ikke den viktigste dagen i år for oss eller lokalt, svarer Østring.
– Blir ikke slike lister ofte en gapestokk for folk som bor i mindre kommuner?
– Nei, det vil jeg ikke si. Topplistene viser ikke fram hele befolkningen i en liten kommune. De siste fem årene har vi gjort noen avgrensninger hvor vi automatisk aldri viser mer enn en lav prosentandel av skattytere på et enkelt postnummer eller kommune.
– Så er det opp til redaktørene å vurdere hvilke skattytere som er relevante å vise frem. Jeg synes ikke offentlighet om skatt er mindre viktig i små kommuner enn i store kommuner, legger han til.
Får mye trafikk på sakene
Ansvarlig redaktør i Amedia-avisen Firda, Kai Aage Pedersen, er klar at det å publisere skattelistene er en del av oppdraget til Firda og andre norske aviser.
Han forteller at det er stor interesse rundt skatteliste-sakene.
– Det er mye trafikk på det. Jeg opplever også at de som blir omtalt og som er på inntektstoppen har stor forståelse for at man skriver om det. Noen tar også kontakt på forhånd fordi de ønsker å forklare bakgrunnen til store inntekter, sier Pedersen til Medier24.
– Blir det ikke en offentlig gapestokk for de som blir eksponert i sakene?
– Hvis utgangspunktet er at det er negativt å tjene penger, så kan det være rett. Men hvis utgangspunktet er at de lyktes og skaper verdier i samfunnet, så er det ikke det. Jeg tenker at det må være lov, i små lokalsamfunn, å vise frem at man lykkes, svarer Pedersen.
Samtidig påpeker han at de jobber journalistisk med å finne ut hva som ligger bak at noen i lokalsamfunnet lykkes.
– Så forstår jeg at noen kan synes dette er negativt. Men det er veldig få som klager på dette.
– Tror du det er vanskeligere å lage disse sakene lokalt enn nasjonalt?
– Nei, det går veldig fint. Når vi får listene så har vi god oversikt over hva vedkommende jobber med og hvordan personen har fått inntektene. Så vi lager raskt et bilde av hvordan vedkommende har fått inntekten og lager journalistikk på det, svarer Pedersen.