En gang i uka setter TV 2-journalist Renold T. Christopher av god tid til å søke innsyn i portalen eInnsyn.
Men siden høsten i fjor har han støtt på flere problemer.
– Frustrasjonen har vokst fram og er mye større nå enn det var. Nå anser jeg det som et stort problem for min jobb, sier han til Medier24.
– Jeg får ikke søkt i dokumentene jeg vil ha som er viktig i mitt arbeid. Det går utover jobben som journalister er satt til å gjøre.
Konkret opplever han å få feilmeldinger og miste dokumenter han har lagt i bestillingskurven - etter opp mot to timer med arbeid.
– Det har skjedd flere ganger. Da må jeg huske hvilke dokumenter jeg hadde tenkt å be om og legge de inn igjen, sier han.
Driftsleder av eInnsyn svarer på kritikken nederst i artikkelen.
Bruker mye tid
Han forteller at han har flere ganger vært i kontakt med eInnsyn, og fått motstridende tilbakemeldinger.
Medier24 har sett deler av korrespondansen.
– De har sagt både 100 og 25 dokumenter per virksomhet, sier han.
Journalisten opplyser at han også har fått tilbakemelding om at han kanskje har vært logget inn for lenge.
– Det er en dårlig greie som de må fikse med en gang, sier Christopher.
Han har i tillegg fått beskjed om å logge seg ut og inn igjen - men da mister han igjen dokumentene han har lagt i bestillingskurven.
– Det har vært frustrerende. Man bruker mye tid, og som journalist har man ikke alltid god tid da man har mye å holde på med. Dette skaper mye hodebry for meg og jobben jeg gjør.
Har gjort tiltak
Medier24 har forelagt kritikken for eInnsyn.
Produktsjef Stein Magne Os forteller at det i hovedsak er høy oppetid og lite driftsproblemer i løsningen.
– Når denne brukeren har mistet dokumenter som lå i bestillingskurven, kan årsaken være at denne ble påbegynt før vi gjorde en endring i antallsbegrensningen. Det er nå gjort tiltak for å unngå at slikt kan skje, svarer han.
Han forteller at antall dokumenter som kan bestilles er som hovedregel 200.
– Men denne kan i perioder bli satt ned til 25 ved uvanlig stor pågang. Dette har vi orientert Pressens offentlighetsutvalg om senest nå i desember, og vi opplever at det er forståelse for at vi må sette inn tiltak for å verne løsningen og sikre innsynsretten, sier han.
– Christopher forteller at han har fått beskjed om at han kanskje har vært logget inn for lenge. Har dere noen grense på hvor lenge folk kan være innlogget før de blir logget ut?
– Etter 12 timer med inaktivitet blir brukeren spurt om man fortsatt vil være innlogget, men denne perioden kan forlenges om pc-en settes i dvale. Maksimal lengde på sesjonen er 1 måned.
Os opplyser videre at de ikke har opplevd spesielt mange henvendelser fra brukerne den siste tiden.
Han svarer også om kapasiteten til tjenesten:
– eInnsyn er en nasjonal fellesløsning som brukes av 143 statlige og kommunale virksomheter, og vi har nødvendig kapasitet til å forvalte denne. Rent teknisk er databaseløsningen også skalert for høy bruk, men det vil ikke være hensiktsmessig å skalere den til å tåle en massiv vedvarende trafikk med mange hundre søk i sekundet som enten er satt i gang for å
f.eks. skrape hele databasen eller gjøre løsningen utilgjengelig ved å overbelaste den med spørringer, forklarer han, og utdyper:
– I eInnsyn er det mulig å søke både som innlogget bruker og anonymt som gjest så fremt man oppgir en gyldig e-postadresse som dokumentene skal sendes til. Det er et godt nedfelt åpenhetsprinsipp at man ikke trenger oppgi navn for å søke om innsyn, men det innebærer også at en vesentlig del av trafikken i perioder er «anonyme» bestillinger. Det ligger i sakens natur at vi ikke kan ettergå hvem som bruker innsynsretten, så vi har derfor fokus på at løsningen skal være tilgjengelig for alle selv om det i perioder kan bety litt treghet eller begrensning i antall dokumenter man kan be om i hver enkelt bestilling.