Stine Carlsen er magasinansvarlig og journalist i Hordaland.Foto: Endre Simonsen
Lokalavisen Hordaland lager fortsatt eget påskemagasin: – Gir leseren ekstra avkobling
– Jeg tror magasinet fortsatt har en god framtid. Jeg får i hvert fall tilbakemeldinger om at er kjekt å lese det på print, sier magasinansvarlig i Hordaland Stine Carlsen.
(VOSS): – Når du skal lese et magasin så må du ha tid. Det er typisk opp mot ferier. Når man er på hytten i ferien så har man tid til å sette seg ned med et fysisk produkt. Det tror jeg gir leseren ekstra avkobling, sier Stine Carlsen til Medier24.
Hun er magasinansvarlig for Hordalands fire faste magasiner: Påskemagasinet, Sommermagasinet, Hus og heim på høsten og Næringslivsavis på tidlig vinter.
I et vinterpreget Voss er det Påskemagasinet som nærmer seg deadline.
Flere av journalistene på huset bidrar med artikler, og Carlsen er ansvarlig for at Hordaland har et magasin å sende ut før høytiden senker seg.
Fristen for å sende inn artikler for denne utgaven var 14. mars.
– Vi journalister er jo laget slik at vi må ha en frist for å kunne levere. Om jeg bare hadde sagt «lever om et par» uker så hadde jeg ikke fått noe, sier Carlsen lattermildt.
– Kan bli et veldig hektisk jag
Carlsen forteller at artiklene i magasinet gjerne består av interessante personer som gjør interessante ting, eller aktuelle temaer.
– Det handler om å finne de gode historiene rundt oss. Alt må ikke nødvendigvis handle om påske.
Hun forteller at det er viktig å komme under huden på personene som skal være med i en magasin-sak.
Samtidig er Carlsen klar på at det ikke er alle intervjuobjekter som er glad i å by på seg selv.
Da er det viktig å bruke tid og bli kjent med hvem vedkommende er.
– Det kan skape en nerve i sakene. Det som kan fungere fint er å legge bort blokken når man snakker med folk, svarer Carlsen på spørsmål om hva som er hennes beste tips til å komme under huden på folk.
– Også bør man ikke fotografere med en gang. Da kan folk fort gå litt i frys hvis det kommer en speilrefleks opp i ansiktet før man har begynt å snakke.
I tillegg til å være ansvarlig for magasinutgavene, er Carlsen også journalist som bidrar i den hektiske nyhetshverdagen. Men når deadline nærmer seg får hun mulighet til å sette av tid til å bare jobbe med magasin-stoff.
– Jeg får disse oasene inni mellom for å bare jobbe med de gode og lange sakene. Det er veldig fint som journalist å få de avbrekkene der fordi det kan bli et veldig hektisk jag. Samtidig som jeg også liker at adrenalinet pumper, sier Carlsen.
I en tid hvor mer og mer av avisens produkt blir heldigitale, synes Carlsen det er fint å kunne tilby et produkt som passer til ferier hvor man har mer tid.
– Hva er dine tanker om papirmagasinets posisjon i dagens mediehverdag?
– Jeg er glad i papiret selv, spesielt magasinet, svarer Carlsen og trekker frem at Sommermagasinet fra i fjor var det første som har fått glanset omslag fremfor papir.
– Det er veldig gøy å gi ut dette produktet til leserne, og jeg håper de opplever at de får noe ekstra enn de gjør på nettsiden hvor det er løpende oppdateringer.
Hordaland har en regel på at artiklene først skal være på print i magasinet før de blir publisert på nett.
– Slik får publikum opplevelsen av at det er nye saker. Det er gjerne saker som kan leve litt lenge og får nytt liv digitalt etterpå, sier Carlsen.
– Det blir kanskje ikke det samme å lese Påskemagasinet på mobil?
– Personlig er det en kvalitetstime når jeg setter meg ned for å lese et fysisk magasin med en kaffekoppen. Jeg tror magasinet fortsatt har en god framtid. Jeg får i hvert fall tilbakemeldinger om at er kjekt å lese det på print, svarer Carlsen.