«…den manglende entusiasmen rundt prosjektet tyder på at det er noe mer fundamentalt som må endres. Dagsavisen trenger ikke bare en ny leder. Den trenger et nytt eierskap, en tydeligere misjon og ressurser som matcher ambisjonene, sier flere i og rundt selskapet til meg.», skriver Waatland i sin kommentar.
Ferske trafikktall viser at Dagsavisen ligger på samme nivå som lokalavisen Firdaposten, mens opplagstallene har gått ned fra 24,598 i opplag første halvår 2021 til 15,406 i første halvår 2024.
Klubbleder i Dagsavisen, Pål Karstensen, sier til Medier24 at det viktigste for dem er å få ressurser nok til å klare å levere på strategien som er blitt satt.
– Det gjelder å ha nok folk til å lage journalistikken som gjør at folk har lyst til å kjøpe produktet. Det er klart at det blir vanskeligere jo færre du blir, sier han.
Klubblederen forteller at de har stilt spørsmål til Mentor Medier-ledelsen om de i tilstrekkelig grad vil satse.
– Har dere fått tilfredsstillende svar på det?
– Vi har egentlig ikke det. Vi har spurt ganske lenge om det. De sier at de ønsker at Dagsavisen skal lykkes. Hva gjør de egentlig for at det skal skje?, svarer han.
– Det er ingen tvil om at det har vært frustrasjon over ledelsen i Mentor Medier, men slik er det vel hos alle. Alle ønsker seg vel mer tid og penger, legger han til.
På spørsmål om Mentor Medier er en god eier svarer han «både òg».
– Vi skulle ønske at de var litt mer frempå, og bidro med midler til våre strategiske endringer som vi står midt oppe i nå, forteller Karstensen.
Vil tilføre kapital
Hva sier eieren selv om eierskapet?
Konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten mener Mentor Medier har vært og er en god eier for Dagsavisen.
– Vi har en visjon om å være det beste eiermiljøet for aviser med ulike ideologiske ståsteder. Vi mener at Dagsavisen passer veldig godt inn hos oss, sammen med de andre nisjeavisene vi har, sier han.
På spørsmål om de som eiere har gitt Dagsavisen ressurser som matcher ambisjonene og tid, svarer han:
– Det har blitt skutt inn midler i virksomheten, og det er en virksomhet med i underkant av 100 millioner i omsetning og kostnader. Vi opplever at det er fullt mulig å få lønnsomhet i en avis på den størrelsen og med det inntektsgrunnlaget. Vi mener det har vært en forsvarlig satsing, svarer Tveiten på kritikken fra klubben.
Han forteller at det også er planer om å skyte inn mer egenkapital i selskapet, men at det foreløpig ikke er realitetsbehandlet.
– Det er et spørsmål som er oppe til vurdering. Og det viser jo bare at Mentor Medier satser på Dagsavisen, sier han.
Tveiten peker også på at Mentor Medier for to år siden kjøpte en aksjepost på 10 millioner kroner i Dagsavisen, som da den andre eieren, Stiftelsen Dagsavisen, skjøt inn som gave.
– Jeg opplever at vi har satset i flere runder på Dagsavisen, kommenterer han.
Teknologisatsing
Erik Waatland skriver videre i sin kommentar at «Dagsavisen har gått fra å være en fri avis med en tydelig stemme til å bli en melkeku for konsernet, sier flere kilder. Midlene fra avisa ser ut til å brukes på teknologiutvikling og administrasjon, mens redaksjonen må stramme inn og kutte for å få ting til å gå rundt.»
– Det er en påstand jeg absolutt ikke er enig i. Tjenestene Dagsavisen kjøper fra konsernet kan godt forsvares, og kostnaden har også gått ned det siste året, svarer Tveiten.
Mentor Mediers systemer brukes også av flere eksterne, og ifølge konsernsjefen går to milliarder abonnementskroner gjennom deres systemer.
– Det forteller at det er ganske mange større eksterne aktører som bruker våre løsninger og som er med på å finansiere det. Vår teknologisatsing hadde ikke vært mulig uten eksterne aktører, sier han.
– Og Dagsavisen?
– Ja, alle våre interne selskaper er også med på dette, selvsagt.
Tveiten ser at det kan være argumenter for at de kunne gjort det bedre med å være i et annonseunivers sammen med noen andre hvis de hadde fortsatt å være freesite.
– Men nå har vi sagt at strategien først og fremst er en tydeligere abonnementsstrategi, også digitalt. Da mener jeg at vi har de verktøyene som skal til for å kunne lykkes med det. Det ser vi i våre andre aviser, som alle har abonnementsvekst, sier han.