Det innbærer blant annet at DR Media legges ned, samt en økt satsing på digital utvikling.
DR Media bestiller programmer fra de andre øvrige programavdelingene, og har hatt ansvaret for det helhetlige tilbudet.
Danskene sier at de heller vil styrke satsingen på det digitale i takt med markedets utvikling.
NRKs Strategi- og mediedivisjonen fungerer til dels på samme måte som DR Media.
Divisjonen har som funksjon å ha et overordnet bilde av hvordan NRK løser oppdraget sitt. De setter sammen det helhetlige bildet av hva de ulike kanalene og plattformene trenger av innhold gjennom å bestille programmer.
Men ifølge DR har tiden løpt ifra denne modellen.
– Ikke planer om å gjøre det grepet
Øyvind Lund er direktør i Strategi- og medierdivisjonen til NRK.
Han svarer følgende på spørsmål om hva han tenker om DRs omstrukturering:
– De har vel noen utfordringer som de løser bedre i en ny organisering. De sier at man må styrke satsingen på det digitale. Men vi har gjort grep der for noen år siden, sier Lund til Medier24.
Han forteller at NRK hadde en diskusjon rundt om de skulle skille ut det digitale innholdet i en egen enhet for noen år siden.
De landet da på å beholde ansvaret for innhold på TV og strømming i samme enhet.
Han avviser at NRK vil følge etter DRs eksempel med å legge ned DR Media.
– Vi har ikke planer om å gjøre det grepet som DR gjør nå, sier Lund.
Han begrunner det med at det finnes forskjeller i måten DR og NRK har utformet bestillermodellen.
– Vi utveksler alltid erfaring og følger med hva de andre gjør. Vi vil hele tiden lære hva andre gjør, og tar det vi synes passer best for oss. Men det er forskjeller i modellen i utgangspunktet, samt kulturforskjeller og ulike utfordringer, sier Lund.
Programredaktør Kathrine Haldorsen forklarte da at bakgrunnen for endringene var å svare på konkurransen fra de store internasjonale aktørene.
– Vi må være bedre i startfasen og ved inntaket av ideer, og være gode på presseetikk, og rettigheter. Vi er nødt til å ha de riktige folkene til å ta imot ideer til TV 2, og vi må kunne svare raskt på om vi vil ha innhold eller ikke, sa Haldorsen til Medier24.
Lund påpeker samtidig at markedet stadig er i endring, og er klar på at NRKs organisering på området ikke er statisk.
– For oss er den viktig å få til en god dynamikk, og vi prøver å forbedre de prosessene man har. Selv om noe fungerte i dag, så er det ikke sikker at det fungerer i morgen. Det er viktig å være ydmyke for endringene man står overfor og prøve forberede oss på det, sier Lund.