Schibsted Media har ordnet seg samarbeidsavtale med hjem.no.

Schibsted Media går til Finn-konkurrent: – Får større gjennomslagskraft

Nå skal Schibsted Media både samarbeide og konkurrere med Finn etter at konsernet sikrer seg avtale med ferske hjem.no.

Publisert

Kortversjon:

  • Schibsted Media har inngått en samarbeidsavtale med boligmarkedsplassen hjem.no, som er i konkurranse med tidligere søsterselskap Finn.no.
  • Gjennom avtalen vil boligannonser fra Schibsted Medias aviser rutes til hjem.no.
  • Schibsted Media ser på avtalen som en viktig del av strategien for å finansiere journalistikk og tror det vil bidra til konkurranse i markedet for boligannonser.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Schibsted Media har sikret seg en samarbeidsavtale med boligmarkedsplassen hjem.no. Avtalen innebærer blant annet at boligannonser i Schibsted Medias aviser rutes til hjem.no.

Dermed går Schibsted Media i direkte konkurranse med sine tidligere kollegaer i Finn og Vend, som tidligere utgjorde konsernet Schibsted fram til splitten i fjor.

– Etter at vi ble splittet fra Marketplaces har vi hatt et behov for å utvikle nye boligannonseprodukter for å posisjonere oss i et veldig viktig marked for å finansiere journalistikken, sier Per Håkon Fasting til Medier24.

Konserndirektøren for annonse og brukerbetaling i Schibsted Media forklarer at de har jobbet med å utvikle et nytt boligannonsekonsept som heter SIKT. Det vil kombineres med produktene og markedsplassen til hjem.no.

Per Håkon Fasting er konserndirektør for annonse og brukerbetaling.

– Vår inntektsmodell er å selge boligannonseeffekt – altså å selge boligannonser. Så gjør vi dette sammen med hjem.no slik at vi får større gjennomslag ut mot meglerne, sier han.

Fortsatt samarbeid

Selv om Schibsted Media og Finn blir konkurrenter, har de fortsatt et kunde- og leverandørforhold.

– Vi selger også annonser til Finn. Jeg vil ikke si at det har vært et tap (å miste markedsplassene, journ.anm.), men vi har behov for å utvikle nye boligannonseprodukt for å konkurrere om boligselgere og meglere, sier Fasting.

Økt konkurranse tror han bare vil gi mer energi.

– Jeg tror alle markeder har godt av innovasjon og konkurranse, sier han.

– Hvorfor velger dere samarbeidsavtale med hjem.no og ikke Finn?

– Vi får større gjennomslagskraft sammen med hjem.no. Vi er en veldig god match når det gjelder å kombinere våre produkter. Det er et produkt- og effektsamarbeid som vi har stor tro på. Matchen mellom selskapene er god, og vi er giret på å vise markedet at det finnes alternativer.

– Veldig viktig at vi lykkes

Schibsted Media står midt i en kuttrunde der 350 stillinger skal kuttes. Rundt 13 prosent er redaksjonelle årsverk, ulikt fordelt på de forskjellige redaksjonene.

Fasting understreker at gode markedsprodukter som boligannonser er viktig for konsernet – og journalistikken.

– Boligannonser har vært en del av hvordan man har finansiert journalistikken de siste hundre årene. Det er fortsatt veldig viktig at vi lykkes på dette området. Det har også vært en viktig del av stoffmiksen til avisene våre, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS