Schibsted Media vokser som mediekonsern med kjøpet av TV4 i Sverige og MTV i Finland.
Med oppkjøpet sikrer Schibsted seg rettigheter til populære sportsarrangementer som OL, FIFA World Cup og UEFA Euro, i tillegg til underholdningsprogrammer som Let's Dance og Masked Singer.
TV-ekspert Lasse Gimnes mener oppkjøpet er en offensiv satsing. Han tror Schibsted Media må forvente utfordringer i et marked med økende konkurranse.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Fra før av hadde Schibsted Media en omsetning på 7,6 milliarder kroner i 2023. Etter oppkjøpet vil de få en omsetning på rundt 15 milliarder kronerm sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes til Kampanje.
Selskapet som Schibsted Media har kjøpt hadde i 2024 en omsetning på 8,2 milliarder svenske kroner, og en EBITDA-margin på 4 prosent.
Til sammenligning hadde norske Amedia en omsetning på 4,1 milliarder kroner i 2023. Året før hadde de 4 milliarder kroner. Tallene for 2024 er ikke offentliggjort enda.
Polaris Media hadde en omsetning på 3,6 milliarder kroner i 2024, og 3,5 milliarder kroner i 2023.
Aller Media sin medievirksomhet i Norden hadde en omsetning på ca. 3,7 milliarder norske kroner i 2023/2024, mens konsernet som helhet hadde en netto omsetning på ca. 6 milliarder norske kroner.
Svenske Bonnier Group opplyser at de i 2023 hadde en omsetning på 22,85 milliarder svenske kroner. Det utgjør nesten 24 milliarder norske kroner etter dagens kurs. Bonnier News hadde en omsetning på 10,3 milliarder svenske kroner i 2023, eller nesten 11 milliarder norske kroner.
Viaplay endte fjoråret på 18,5 milliarder svenske kroner, eller 18,6 milliarder norske kroner.
Sport og underholdning
Schibsted Media var lenge tydelige på at de ønsket å styrke seg på levende bilder, sport og underholdning. Det har de fått i TV4 og MTV.
Medier24 har bedt TV4 om å få en oversikt over deres sportsrettigheter samt deres største program.
TV4 har disse sportsrettigheter å vise til:
OL
FIFA World Cup 2026
UEFA Euro 2028
SHL
Hockeyallsvenskan
SDHL
NBA
Serie A
La Liga
ATP Tour
FIA World Rally Championship
FIA European Rally Championship
Global Champions Tour
Allsvenskan i fotball
Superettan
Av underholdningsprogram har de flere konsepter som også er kjente i Norge, blant annet Maskorama (Masked Singer), Let's Dance (Skal vi danse) og Förrädarna (Forræder).
Her er den oversendte listen over populære program hos TV4:
Nyhetsmorgon
Masked Singer
Robinson
Bäst i Test
Let’s Dance
Idol
Förrädarna
Sveriges Mästerkock.
I tillegg har TV4 Bingolotto, som er et spillprogram som sendes hver søndag kveld. Sendingen på lille julaften er TV4s mestseende program hvert år, med over 2,5 millioner seere.
– Ingen selvfølge at dette er et godt kjøp
Rådgiver i GimCom og TV-ekspert, Lasse Gimnes, sier til Medier24 at oppkjøpet er en offensiv satsing.
– Schibsted vil med sitt oppkjøp bli en langt sterkere nordisk medieaktør, med en omsetning på et årlig nivå på rundt 15 milliarder NOK. I dette ligger også sterke merkevarer som er markedsledere innen ulike segmenter, det være seg VG, Aftonbladet, TV4, MTV med flere. Det er en offensiv satsing, sier han.
Samtidig ble han overrasket over oppkjøpet. Likevel tror han det kan være synergier å hente.
– TV4 og MTV er jo sterke dekningsmedier i sine markeder – og det er nok synergier å hente på områder som innkjøp av innhold og reklamesalg. Ja, det kan også ligge redaksjonelle synergier i det nye oppkjøpet.
Lasse Gimnes ble overrasket over kjøpet av TV4 og MTV.Foto: Isak Egge Brønseth
– Hvilken tilstand er TV4 i? Hva har Schibsted Media kjøpt?
– Schibsted har kjøpt en kommersiell markedsleder, men som også har utfordringer i forhold til både premium-marked og reklamemarked. Også i Sverge har de nasjonale mediene tapt store markedsandeler til de multinasjonale gigantene. Det er ingen selvfølge at dette er et godt kjøp. Men det er i høyeste grad spennende.
Reisen videre tror han blir å jobbe systematisk med å finne synergier og samarbeidsformer.
– Jeg tror mediemarkedet vil ha utfordringer på inntektsstrømmene også i tiden fremover. Det betyr at man også må ha et sterkt kostnadsfokus. Jeg synes dette i høyeste grad er offensivt og spennende. Men det er også mørke skyer i de markedene som oppkjøpene representerer, kommenterer han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no