Per 29. januar 2025 har NRK registrert totalt 3 351 299 unike brukerprofiler.
Det viser tall Medier24 har fått innsyn i.
– Vi synes det er helt supert at folk velger å logge inn, og at mange har gjort det, sier direktør for strategi- og mediedivisjonen, Jørgen Heid.
Om du er innlogget, får du tilgang til flere funksjoner, slik som at TV-spilleren husker hvor du er i en episode, eller du kan få nyheter fra ditt distrikt på fronten av NRK.no.
NRK trenger at folk logger inn for at de skal kunne gi dem beste opplevelsen, forteller Heid.
TV/radio/nett
Antall unike brukere innlogget minst en gang i løpet av siste måned:
– Det er nyttig informasjon for oss, for å vite hvordan vi best skal serve publikum, sier han.
Hvem de når – og ikke
Den siste måneden har over 1,8 millioner av brukerne besøkt en av NRK sine digitale tjenester minst én gang.
–Det handler om hva folk konsumerer og hvor ofte du er innom NRK. Noen er ofte innom, flere ganger om dagen, mens andre er mer sjeldent.
At NRK vet hvem som er innlogget og hvem de når, gjør også at de får et større overblikk over hvem de ikke når.
– Det er et kontinuerlig arbeid å holde folk innlogget og også nå ut til de som ikke er innlogget, sier Heid.
– Dette handler om å få kunnskap om hvordan vi kan løse oppdraget vårt best mulig.
Frivillig
I andre mediehus er brukerdata viktig også med tanke på annonsering. Det er ikke aktuelt hos NRK, men Heid sier innloggede bruker er en god støtte for at de skal vite hvem de har som publikum.
– Så kan man jo bruke NRK uten å logge inn hvis man vil det. Det er helt frivillig.