NRK ramper opp satsingen på spill, forklarer fungerende redaktør for NRK.no, Gunnar Bøthun.

NRK tar spillgrep for å øke innlogging

– Hvis vi vet hvem vi publiserer for, kan vi publisere bedre, sier fungerende redaktør for NRK.no.

Publisert

Forrige uke lanserte NRK to spill på forsiden av NRK.no. Et av målene er å få flere brukere til å logge seg inn.

De siste årene har NRK jobbet med å få flere til å opprette bruker og logge seg inn på NRK.no.

Fungerende redaktør for NRK.no, Gunnar Bøthun, sier til Medier24 at de først og fram ønsker å publisere bedre.

– Hvis vi vet hvem vi publiserer for, kan vi publisere bedre.

Disse spillene har dukket opp på forsiden av NRK.no.

– Skal være mer enn bare nyheter

Han er klar på at NRK.no først og fremst er en nyhetsdrevet nettside.

– Men NRK.no skal være mer enn bare nyheter. Det skal også være et sted hvor folk kan være engasjerte, ha det gøy og bli både underholdt og utfordret. Vi skal speile hele NRKs bredde, og vi mener spill hører til der, sier han.

Bøthun legger til at dette ikke er første gang NRK.no har spill, men at tidligere spill har vært enten sesongbasert eller knyttet til en spesiell tittel.

– Som Klassequizen, eller «Påskelabyrinten» og «Grevinnen og hoppmesteren», som vi hare har ved påske og jul.

Begge spillene er nå i en pilotfase ut året, og er mulig å spille uten å logge inn, men har flere funksjonaliteter ved pålogging.

– Det er veldig mye å lære av hvordan spillene går. Det er to veldig forskjellige spill, og vi vil lære mer om hvilke spill som treffer hvilke målgrupper, sier Bøthun.

Har møtt kritikk

Det at NRK ønsker å få brukerne til å logge inn, har tidligere møtt kritikk, blant annet fra Anja Salzmann, forsker og postdoktor ved Universitetet i Bergen (UiB), som mener personalisering er dårlig for demokratiet.

Bøthun sier at det ikke er et mål i seg selv å ha en skyhøy andel påloggede brukere.

Fungerende redaktør for NRK.no, Gunnar Bøthun.

– Men det er et middel for å være mer relevante for hver bruker ved å publisere mer målrettet for hver enkelt

For NRK handler det mye om regionalt og lokalt innhold. Fra før har de en egen etasje med distriktsinnhold hvor påloggede brukere kan velge å følge innhold fra sitt distrikt.

– Det er mye lokalt og regionalt innhold som da kan treffe mer personlig.

Han påpeker at med så bred rekkevidde NRK har, er brukerne veldig forskjellige.

– Det er vanskelig å lage ett produkt som er optimalt for alle. Og dette ser vi at våre flinke kollegaer i andre medier jobber med, å bruke former for personalisering for å bedre treffe leserne.

– Skal aldri personalisere oss vekk

Problematikken med å nå leserne på riktig måte og treffe nye målgrupper, er noe mange mediehus jobber med. Flere har tatt i bruk personalisering av fronten for å nå de målene. 

I fjor lanserte Aftenposten personalisering som en del av front-algoritmen. Det har ført til økt engasjement blant kvinner 30-39 år. 

Bøthun er tydelig på at NRK.no-fronten ikke skal være full-personalisert.

– Vi skal aldri personalisere oss vekk fra å fortelle hva som er viktig i verden.

Blant tidligere grep NRK har gjort for å få brukere til å logge seg på, er en egen etasje for distriktsnyheter.

Bøthun forteller at begge spillene foreløpig treffer bredt, og har gitt mediehuset nye påloggede brukere.

– Begge spillene går ganske likt foreløpig, og det er vi glade for.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS