Forrige uke lanserte NRK to spill på forsiden av NRK.no. Et av målene er å få flere brukere til å logge seg inn.
De siste årene har NRK jobbet med å få flere til å opprette
bruker og logge seg inn på NRK.no.
Fungerende redaktør for NRK.no, Gunnar Bøthun, sier til Medier24
at de først og fram ønsker å publisere bedre.
– Hvis vi vet hvem vi
publiserer for, kan vi publisere bedre.
– Skal være mer enn bare nyheter
Han er klar på at NRK.no først og fremst er en nyhetsdrevet
nettside.
– Men NRK.no skal være mer enn
bare nyheter. Det skal også være et sted hvor folk kan være engasjerte, ha det
gøy og bli både underholdt og utfordret. Vi skal speile hele NRKs bredde, og vi
mener spill hører til der, sier han.
Bøthun legger til at dette ikke er første gang NRK.no har
spill, men at tidligere spill har vært enten sesongbasert eller knyttet til en
spesiell tittel.
– Som Klassequizen, eller «Påskelabyrinten»
og «Grevinnen og hoppmesteren», som vi hare har ved påske og jul.
Begge spillene er nå i en pilotfase ut året, og er mulig å
spille uten å logge inn, men har flere funksjonaliteter ved pålogging.
– Det er veldig mye å lære av
hvordan spillene går. Det er to veldig forskjellige spill, og vi vil lære mer
om hvilke spill som treffer hvilke målgrupper, sier Bøthun.
Har møtt kritikk
Det at NRK ønsker å få brukerne til å logge inn, har
tidligere møtt kritikk, blant annet fra Anja Salzmann, forsker og postdoktor
ved Universitetet i Bergen (UiB), som mener personalisering er dårlig for demokratiet.
Bøthun sier at det ikke er et mål i seg selv å ha en skyhøy
andel påloggede brukere.
– Men det er et middel for å
være mer relevante for hver bruker ved å publisere mer målrettet for hver enkelt
For NRK handler det mye om regionalt og lokalt innhold. Fra
før har de en egen etasje med distriktsinnhold hvor påloggede brukere kan velge
å følge innhold fra sitt distrikt.
– Det er mye lokalt og
regionalt innhold som da kan treffe mer personlig.
Han påpeker at med så bred rekkevidde NRK har, er brukerne
veldig forskjellige.
– Det er vanskelig å lage ett
produkt som er optimalt for alle. Og dette ser vi at våre flinke kollegaer i
andre medier jobber med, å bruke former for personalisering for å bedre treffe
leserne.
– Skal aldri personalisere oss vekk
Problematikken med å nå leserne på riktig måte og treffe nye målgrupper, er noe mange mediehus jobber med. Flere har tatt i bruk personalisering av fronten for å nå de målene.