Konstituert nyhetsdirektør i Amedia, Markus Rask Jensen.

Amedia lanserer KI-sandkasse: – Vi sitter for mye på kontoret

Amedias over tusen journalister kan framover leke seg med ulike KI-verktøy: – En nyskapende form for organisk produktutvikling, sier Markus Rask Jensen.

Publisert Sist oppdatert

Under en digital samling onsdag lanserte Amedia det de kaller for en sandkasse av KI-verktøy for sine over tusen ansatte.

Det forteller konstituert nyhetsdirektør Markus Rask Jensen til Medier24.

– Tanken med dette er at vi skal utnytte det faktum at vi har over tusen journalister rundt om i landet som vet veldig godt hva de plages med i hverdagen til å drive en nyskapende form for organisk produktutvikling.

Verktøyene sandkassen inneholder er blant annet språkmodeller, bildegenerering, tittelforslag, oppsummering og lydfunksjonalitet.

Det er bare starten, sier Rask Jensen, som forklarer hvordan sandkassen vil utvikles fremover.

– Når de tusen journalistene våre får tilgang til sandkassen så logges bruken av det. Da vil vi fort finne ut hvor de største behovene er og hva vi må se på for å løse.

Han kommer med et eksempel:

– Blir det brukt i stor grad til å lage sitatsaker, så kan vi utvikle produktet i den retningen. 

Han tror også at KI-verktøy kan gjøre journalister mer effektive.

– Jeg synes jo vi sitter for mye på kontoret. Da mener jeg ikke bare i Amedia, men generelt i mediebransjen. For meg er det opplagt at dette er en mulighet til at en del repetitive oppgaver som tar tid kan gjøres veldig mye enklere.

Mathias Høibakk Bergquist og Markus Rask Jensen.

Åtte «superbrukere»

I Amedia-systemet er det åtte personer i forskjellige redaksjoner som har fått ekstra ansvar for å gå i front når det gjelder KI-eksperimentering i Amedias aviser.

De jobber i følgende redaksjoner:

  • Nettavisen
  • Moss Avis
  • Østlands-Posten
  • Sogn Avis
  • Namdalsavisa
  • Tønsberg Blad
  • Nordlys
  • Hadeland

De er tiltenkt å være et bindeledd mellom sentrale utviklingsmiljøer som innholdsutvikling, teknologiske miljøer og KI-teamet til Amedia.

– De hadde workshop på onsdag, og vil være ambassadører for å få kollegaer til å ta det i bruk, forteller Rask Jensen.

Vil beskytte innholdet

Noe av hensikten med å ha en egen avlukket sandkasse er å verne om sitt eget innhold, forklarer nyhetsdirektøren.

Blant annet beskytter de det de mater inn fra å bli brukt til trening av språkmodeller.

– For oss, som har innholdet vårt i stor grad bak betalingsmuren, så er vi veldig opptatt av at vi ikke skal miste kontrollen på eget innhold, sier han.

Dyrebar tid

Rask Jensen avfeier at det er nok en ting konsernet trer over hodet på de ansatte, og tror heller det er mer etterspurt og at de ansatte har ventet på et KI-initiativ.

– Jeg er ikke så veldig bekymret for at folk ikke skal ta det i bruk. Jeg tror det som blir viktig er at man klarer å finne den kloke måten å bruke det på. Det er et større tema i hodet mitt enn hvorvidt det blir tatt i bruk, sier han.

Leder for Amedias KI-nettverk, Mathias Høibakk Bergquist poengterer at det er de åtte fra gruppa som skal teste og utvikle fra et journalistperspektiv.

– Det er ikke slik at jeg sitter i Akersgata og klekker ut noen ideer til hvordan tusen journalister burde bruke KI, sier han.

Det var også derfor de hadde workshop med de åtte involverte.

– Vi så på hvilke problemer vi har i den journalistiske hverdagen; hva tar tid og hva kan KI gjøre for å hjelpe oss å løse disse utfordringene bedre eller raskere, sier han, og fortsetter:

– Da kan vi bruke den tiden til å være ute og snakke med mennesker og være journalister i stedet for å drive med transkribering av opptak.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS