Amedia har laget en veileder for kunstig intelligens for
mediehusene i konsernet.
Det bekrefter nyhetsdirektør Markus Rask Jensen til
Medier24.
– Veilederen beskriver hvordan vi foreslår at redaksjonen
skal forholde seg til kunstig intelligens, og ting som er prinsipielt viktig
for oss, riser Rask Jensen.
Han legger til at det skal være en påminnelse om at man må
forholde seg til KI, i likhet med andre.
– Man kan kalle det sunt bondevett. At man skal bruke KI på
en etisk forsvarlig måte. Det er kanskje ikke en kjempeidé å mate sensitiv
informasjon til KI.
Anbefaler ikke KI-bilder
Veilederen tar blant annet for seg bilder.
I veilederen anbefaler de å ikke bruke fotorealistiske, KI-genererte bilder, for å verne om det journalistiske fotografiets troverdighet.
Han legger til at media har en viktig oppgave med å bevare
tillit.
– Jeg mener at uansett hvordan innhold i redaktørstyre
medier fremstilles, er det viktig at man er trygg på å følge journalistiske
arbeidsmetoder og ivaretar tilliten vi er gitt, sier han.
Rask Jensen sier at for de fleste avisene i konsernet vil
ikke KI og hvordan man forholder seg til det, være noe nytt.
– De fleste av våre aviser har for lengst gjort seg opp en tilnærming
til KI.
Ingen planer om KI-sjef
Den siste tiden har flere mediehus fått egne KI-sjefer.
Både
VG, Stavanger Aftenblad og E24 har fått egne sjefer som skal styrke mediehusene
på KI.
Rask Jensen sier Amedia ikke har planer om det.
– Vi har ingen planer om egen redaksjonell KI-sjef. Men at vi kommer til
å eksperimentere med KI på konsern, er nok ingen overraskelse, sier Rask
Jensen, og legger til at de i flere år har brukt KI på mange forskjellige måter
i konsernet.
– Det har kanskje ikke vært like synlig i arbeidshverdagen
til journalister. Og så er vi klare på at det må skje på en ansvarlig og trygg
måte, vi vil aldri være de mest aggressive. Vi vil ha den samme tilnærmingen
som med alt annet vi gjør, med avisen og sluttbrukerne i fokus, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no