Årsregnskapet for 2022 viser at det trønderske mediehuset
Innherred endte fjoråret med et driftsresultat på 540 000 kroner, over
halvert fra 1,2 millioner i 2021.
Sjefredaktør i Innherred, Espen Leirset forteller at det 2022
var et spesielt år.
– Midtveis i året var det en uro for hvordan året skulle gå,
men det endte bedre enn man fryktet, og vi fikk et jevnt godt år, sier Leirset.
Selv kom han inn i avisen i mars, etter å ha vært utenfor
bransjen i ti år, og jobbet som førsteamanuensis på Nord universitetet.
Oppbemannet
Han legger til at det er også er flere ting som gjør at
resultatet fremstår som svakere enn året før.
– Da Polaris gikk ut med tilbud om gavepensjon til de
ansatte like før jul, ble det belastet på regnskapet for 2022. Vi hadde flere medarbeidere
i posisjon til å takke ja, og vi har inngått avtale med tre ansatte, forteller
han.
I tillegg betaler avisen vederlag til eierne, de gamle
avisene Innherred Folkeblad og Verdalingen og Levanger-Avisa, som ble slått
sammen for å danne Innherred.
Avisens inntekter økte fra 36,9 millioner kroner til 37,8
millioner. Samtidig økte kostnadene fra 35,7 millioner til 37,3 millioner. Leirset
viser til at avisen også oppbemannet i året som gikk. Blant annet fortsatte
tidligere redaktør Roger Rein i avisen etter at han gikk av.
– I tillegg utlyste vi en stilling til, for å møte den intense
konkurransesituasjonen i dekningsområdet, sier Leirset.
Og 2023 har vært godt for avisen, sier Leirset.
– Vi står og kikker på sola, og trenger solbriller. Vi har
gode lesertall, og mange gode saker de siste månedene som har gitt gode
abonnements – tall, sier han.
Han påpeker at det har vært en reduksjon i annonser på papir,
slik de fleste opplever.
– Men meldingene fra salgsavdelingene er mer optimistiske for
andre halvår, sier han.
Bløtkake-emoji
Papirøkonomien er en utfordring mange mediehus sliter med,
med økte priser og dalende inntekter på papir. Men Leirset sier at Innherred
har klart å kompensere papir-abonnent-fallet digitalt.
– Vi har aldri hatt flere abonnenter enn det vi har nå, vi
satte rekord i forrige uke. Og hvis jeg hadde vært på kontoret, hadde det blitt
bløtkake, men har sendt bløtkake-emojier til redaksjonen, sier han.
Leirset forteller at da han gikk ut av bransjen i 2012 var
situasjonen blytung for mediebransjen.
– Og jeg ser at mange av mine kollegaer snakker om at det er
krevende akkurat nå, men jeg synes det er inspirerende og morsomt å se at
bransjen går godt og har så store utviklingsmuligheter.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no