Fredrik N Filtvedt og Eivind B. Holth i United.no-podkasten

De balanserer rollen som fan og journalist: – Lager oss en hybrid-rolle

United.no-journalistene Fredrik N. Filtvedt og Eivind B. Holth sier de er nødt for å brenne for det de snakker om for å nå lytterne. 

Publisert

På ett år har podkasten United.no gått fra å være en «garasjepodkast» til å bli én av Norges største sportspodkaster.

Under Den store podkastdagen på Vika kino, snakket programlederne Eivind B. Holth og Fredrik N. Filtvedt om hvordan er å jobbe med podkasten som både fans av Manchester United - og som journalister.

Holth forteller at de i fjor ønsket å starte en egen podkast, og ville bygge alt fra bunnen av. 

De hentet Jon Martin Henriksen fra VGTV, som tidligere har jobbet for United.no

– Målet helt fra dag en har vært å lage en United-podkast som blir en del av rutinen til disse gærne fotballsupporterne, og at innholdet er så bra at du er nødt til å høre, sier Holth.

Bygget studio selv

Han forteller at podkasten egentlig skulle ha første episode i starten av mars i fjor, etterfulgt at storoppgjøret mellom Liverpool og Manchester United.

– Den matchen tapte United 0-7, så da drøyet vi det en uke, sier Holth.

Podkasten hadde premiere 13. mars.

På det drøye året podkasten har laget 125 episoder, og i januar nådde de en million avspillinger.

Duoen er klar på at det var viktig å ha et eget studio til podkasten.

– Vi måtte kunne være relevante og kjappe. Så så fort det hadde skjedd en nyhet, eller en kamp var ferdig, så skulle vi slippe å booke studio til onsdag klokken 14, forteller Filtvedt.

Studioet har de bygd og lydisolert selv.

– Vi opplevde at vi kom inn i rommet og da hadde all isolasjonen falt ned fordi limet ikke tålte temperaturen i rommet. Så det har virkelig vært en garasjepodkast til tider, sier Filtvedt.

Fredrik N Filtvedt i United.no

Tøffe krav fra lytterne

Og Holth forteller at de har veldig jevne lyttertall på podkasten, uavhengig av kampresultat eller gjester i podkasten.

– Det forteller oss først og fremst at vi er nødt til å ta lytterne på alvor. Og vi er nødt til å brenne for det vi snakker om, fordi de kravene er så tøffe fra lytterne våre, sier Holth.

I tillegg til å være journalister, er både duoen og makker Henriksen, årelange Manchester United-supportere. 

Holth forteller at det gjør at de må balansere når de også er fan av det de skal dekke.

– Jeg mener vi er i ferd med å lage oss en hybrid-rolle. I podkastmarkedet på fotball er det ofte delt opp i fans, da ofte med egne Youtube-kanaler, hvor det handler om å «rante» så hardt som overhodet mulig, og journalister og eksperter som ser veldig nøytralt og analytisk på det, sier Holth. 

Han legger til at de prøver å være litt i midten:

– Og så tror jeg dynamikken oss i mellom er avgjørende. Jon Martin er god på å ta tempen på det som skjer i studio og tvinge oss til å ta standpunkt. Så gjør vi det som supporter, samtidig som vi kommer med informasjon som journalister.

Holth tror det er den hybridrollen lytterne setter mest pris på.

– Yrkesskadet

Filtvedt legger til at journalistrollen trumfer alt.

– Så er man jo litt yrkesskadet etter å ha være innom i forskjellige mediehus. Jeg har selv hatt speak på TV 2 etter at Liverpool har grisebanket United, og da kan man ikke være lei seg i stemmen når man skal presentere det, sier han og fortsetter:

– Man har blitt godt vant til å vannet ut følelsene sine, sier Filtvedt.

For ordens skyld: Den store podkastdagen ble arrangert av Medier24-eier Tjuefire og KOM24.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS