På ett år har podkasten United.no gått fra å være en
«garasjepodkast» til å bli én av Norges største sportspodkaster.
Under Den store podkastdagen på Vika kino, snakket
programlederne Eivind B. Holth og Fredrik N. Filtvedt om hvordan er å jobbe med
podkasten som både fans av Manchester United - og som journalister.
Holth forteller at de i fjor ønsket å starte en egen podkast,
og ville bygge alt fra bunnen av.
– Målet helt fra dag en har vært å lage en United-podkast som
blir en del av rutinen til disse gærne fotballsupporterne, og at innholdet er
så bra at du er nødt til å høre, sier Holth.
Han forteller at podkasten egentlig skulle ha første episode
i starten av mars i fjor, etterfulgt at storoppgjøret mellom Liverpool og Manchester
United.
– Den matchen tapte United 0-7, så da drøyet vi det en uke,
sier Holth.
Duoen er klar på at det var viktig å ha et eget studio til
podkasten.
– Vi måtte kunne være relevante og kjappe. Så så fort det
hadde skjedd en nyhet, eller en kamp var ferdig, så skulle vi slippe å booke
studio til onsdag klokken 14, forteller Filtvedt.
Studioet har de bygd og lydisolert selv.
– Vi opplevde at vi kom inn i rommet og da hadde all
isolasjonen falt ned fordi limet ikke tålte temperaturen i rommet. Så det har
virkelig vært en garasjepodkast til tider, sier Filtvedt.
Tøffe krav fra lytterne
Og Holth forteller at de har veldig jevne lyttertall på
podkasten, uavhengig av kampresultat eller gjester i podkasten.
– Det forteller oss først og fremst at vi er nødt til å ta
lytterne på alvor. Og vi er nødt til å brenne for det vi snakker om, fordi de
kravene er så tøffe fra lytterne våre, sier Holth.
I tillegg til å være journalister, er både duoen og makker
Henriksen, årelange Manchester United-supportere.
Holth forteller at det gjør at de må
balansere når de også er fan av det de skal dekke.
– Jeg mener vi er i ferd med å lage oss en hybrid-rolle. I
podkastmarkedet på fotball er det ofte delt opp i fans, da ofte med egne
Youtube-kanaler, hvor det handler om å «rante» så hardt som overhodet mulig, og
journalister og eksperter som ser veldig nøytralt og analytisk på det, sier
Holth.
Han legger til at de prøver å være litt i midten:
– Og så tror jeg dynamikken oss i mellom er avgjørende. Jon
Martin er god på å ta tempen på det som skjer i studio og tvinge oss til å ta
standpunkt. Så gjør vi det som supporter, samtidig som vi kommer med
informasjon som journalister.
Holth tror det er den hybridrollen lytterne setter mest pris
på.
Filtvedt legger til at journalistrollen trumfer alt.
– Så er man jo litt yrkesskadet etter å ha være innom i
forskjellige mediehus. Jeg har selv hatt speak på TV 2 etter at Liverpool har
grisebanket United, og da kan man ikke være lei seg i stemmen når man skal
presentere det, sier han og fortsetter:
– Man har blitt godt vant til å vannet ut følelsene sine,
sier Filtvedt.
For ordens skyld: Den store podkastdagen ble arrangert av Medier24-eier Tjuefire og KOM24.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no