– Anslagsvis har vi 20 innsynssaker per måned, de siste snaut to månedene har vi hatt over det dobbelte, sier juridisk direktør i NRK, Olav Nyhus.
I postlistene ser man at Aftenposten har sendt en rekke krav denne høsten. Nyhetsleder Vegard Venli bekrefter at han har bedt om innsyn.
I et brev fra Kulturdepartementet med info fra NRK, står det at det er snakk om 52 forskjellige saker og 110 e-poster.
– I perioden fra september til nå kan det godt hende jeg er oppe i 52. På nåværende tidspunkt er det cirka 30 saker der jeg venter på svar, sier han.
– Vil jeg ikke si er så veldig mye
Venli sier innsynskravene hans er helt vanlig arbeidsmetode.
– Det handler om å finne dokumenter som kan være av interesse for leserne våre, hos NRK.
Han forklarer at noe er på enkelttema han vil se nærmere på, og andre handler om å forstå mer hvordan man kan be om innsyn hos NRK.
– 50 innsynskrav på tre måneder, vil jeg ikke si er så veldig mye. Det er nok ikke mer enn hva f.eks. en kommune må forvente at en lokalavisjournalist ber om innsyn i hos kommunen, sier Venli.
Venli har også purret og klaget på flere av dem, og det er derfor Kulturdepartementet har sendt ham nevnte brev. Der forklarer de at det tar lengre tid enn vanlig hos NRK fordi omfanget av innsynskravene er store.
Bruker lengre tid
Ifølge både NRKs nettsider og Offentleglova, skal innsynskrav behandles innen 1-3 virkedager.
NRK ikke har oversikt over hvor mye lengre tid det tar, ifølge juridisk direktør Nyhus.
Han bekrefter at Aftenposten har bedt om innsyn i en rekke saker.
– Det har vært innsynssaker med stor kompleksitet.
Det er krav om blant annet knytter seg til NRKs redaksjons- og programvirksomhet, eller der deler er unntatt og de vurderer merinnsyn, forklarer Nyhus.
Noen innsynskrav handler om store systemer, mens andre handler for eksempel om utgifter knyttet til enkeltpersoner.
– En del av disse sakene er arbeidskrevende både grunnet omfang og dokumentenes kompleksitet.
– Stor belastning
– Vi er jo generelt for åpenhet, men omfanget av disse begjæringene er svært ressurskrevende for oss. Vi merker det som en stor belastning, sier Nyhus.
Vegard Venli mener på sin side at dette er noe NRK som institusjon under Offentleglova skal måtte tåle.
– Alle som er underlagt den loven er forpliktet til å organisere seg på en sånn måte at de greier å ta imot innsynskrav. Den karakteristikken av mine innsynskrav som belastning, sier mer om NRKs organisering av innsynskrav etter offentlighetsloven enn det sier om så mye annet.
Venli hevder også at NRK nekter å forholde seg til vanlige krav til saksbehandling. Han sikter blant annet til reiseregningssaken der NRK ikke vil dele dokumenter det er klaget på, med departementet.
Nyhus og Venli har også tidligere vært uenige her.
– Respekten for kildevernet og redaktøransvaret tilsier at en annen vurdering er utenkelig. En medarbeider i departementet skal ikke kunne overprøve redaktøren. Både Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening og Norsk Journalistlag er enig i dette. Vi kan bare ta til etterretning at Venli vurderer det annerledes, sier Nyhus nå.
– Vi beklager
Venli reagerer også på sen behandlingstid fra NRKs side, og har i et brev fra Sivilombudet fått støtte i at NRK bør svare og videresende klager raskere enn de nå gjør.
Nyhus i NRK sier alt skal følges opp, og at de ser på alle sakene så fort de klarer.
– Vi beklager at ikke vi klarer å overholde fristen, som vi i utgangspunktet bestreber oss på å gjøre.
En av grunnene til at det tok tid med å sende over klagene, var at de ønsket å sende det samlet. Nå har de bestemt seg for å oversende dem løpende.
– Er det aktuelt å oppbemanne?
– Vi forsøker å kanalisere ressurser, og har prioritet ressurser inn i dette. Men NRK er ikke i en situasjon der vi generelt oppbemanner.
Alle innsynskrav i NRK behandles i den avdelingen det gjelder. Innsyn i økonomi går til økonomiavdelingen, lønn til organisasjonsdivisjonen og videre. Kontoret for innsynskrav er de som fordeler og svarer på alle forespørsler de får.
For ordens skyld: Medier24 og journalist Kristine Sterud har sendt innsynskrav, samt klager på avslag, til NRK og KUD denne høsten.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no