(VIKA KINO): Under Den store podkastdagen gikk
publiseringsanalytiker for lyd i NRK, Benedikte Solstad, gjennom hvilke
podkaster de har som treffer de unge.
– Unge er en målgruppe alle vil nå.
Hun forteller at det er lettere å nå de unge med podkast enn
andre ting, fordi de ofte gjør det samtidig med andre aktiviteter.
– Og det er ikke like stor konkurranse når det gjelder
podkast, sier Soltad.
Tall fra 2023 viser at 12 prosent av unge mellom 12–18 år
lytter til podkast hver dag, mens 27 prosent lytter ukentlig.
For aldersgruppen 19–29 år lytter én av tre daglig, og over
halvparten lytter ukentlig.
– De unge peker selv på at de har et behov for å slappe av
og få en stund for seg selv. I tillegg ønsker de også å få selskap, så vi ser
at typisk pratepodkaster er populære og skiller seg veldig ut for de under 30
år, sier hun.
Lytter-suksess på topp
Solstad forteller at nisjepodkaster treffer ekstra godt.
– Humor er på topp, etterfulgt at dokumentar, true crime og
historie.
Solstad la fram ferske tall på hvilke NRK–podkaster de unge
lytter på.
– Den som desidert er på topp er Mysteriet Adam. Den har
nådd desidert flest lyttere i det siste, sier Solstad.
Hun påpeker at podkaster
som når bredt, vil også nå unge.
– Og så er det litt sånn at man ikke alltid klarer å forutse
hvilke titler som skal å nå så mange i dette markedet, men Mysteriet Adam har
klart det.
Hun forteller at podkasten hadde i underkant av 300.000
lyttere i snitt per episode.
– Og blant lytterne er 22 prosent under 30 år.
Solstad forteller at noe av grunnen til at denne podkasten
gikk så bra, var blant annet sjangeren: Dokumentar og true crime.
– I tillegg har man brukt fine grep som å ikke avsløre
plottet fra starten.
Andre podkaster som treffer spesielt godt blant de unge er
pratepodkaster som Erlend og Steinar og Berrum og Beyer.
– Da kommer man inn i et rom med to gutter som snakker om
alt mellom himmel og jord, sier hun.
Blant de podkastene som har høyest prosentandel unge lyttere
ligger blant annet Baksnakk, som har 83 prosent lyttere under 30 år.
– Den treffer ekstremt godt hos tenåringene. Og de er en
vanskelig gruppe å nå, fordi de som oftest er på helt andre plattformer, sier
hun og legger til at podkasten er et rom hvor det snakkes om alt unge jenter er
interessert i.
– Både helse, venner, seksualitet og mer.
Hun trekker også fram Hør`a-podkasten.
– Der har du mye av det samme. En typisk vennegjeng du tar
med det på øret.
I tillegg trekker hun fram Radio Mørch, som også er med
Erlend Mørch.
– Og begge podkastene med Erlend Mørch treffer godt både på
antall lyttere og andel unge lyttere. Så kanskje finner vi de hos Schibsted
snart, sier Solstad fleipende.
For ordens skyld: Den store podkastdagen ble arrangert av Medier24-eier Tjuefire og KOM24.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no