Hun har ansvaret for Aftenpostens overgang til hybridkontor: – Det viktigste vi gjør denne høsten
Tidligere i vår tok kulturredaktør Cecilie Asker en mastergrad i journalister på hjemmekontor. Nå leder hun arbeidet med å føre Aftenposten over i en ny tid.
Tidligere i høst sendte Aftenposten de fleste av sine ansatte på hjemmekontor i en ukes tid. Bakgrunnen var at de bygger om hele kontoret for å prøve ut en hybridløsning.
Det betyr at de ansatte kan velge om de skal være kontorbasert med fast plass og kontor fem dager i uken. Eller de kan velge en hybridløsning, med én til fire dager hjemme, uten fast plass.
Det er en interne spørreundersøkelser hvor 80 prosent av de ansatte ønsket seg en hybridløsning som er utgangspunktet for denne ombyggingen.
Prosjektleder for prøveprosjektet, formelt kalt «Tilbake til A 55», er Aftenpostens kulturredaktør, Cecilie Asker.
Hun understreker at dette er et ønske fra redaksjonen, og ikke fra toppen.
«Tilbake til A 55» er en prøvefase i tre måneder for å tilegne seg kunnskap om hybridløsningen.
– Nå gir vi alle frie tøyler fordi vi trenger erfaring og empiri på hva som funker og ikke funker. Derfor tester vi det. At en hel redaksjon jobber på denne måten er helt nytt. Vi kan ikke opprette en helt ny arbeidshverdag, uten å faktisk ha testet det, sier Asker til Medier24.
Ombyggingen av kontoret betyr at de fjerner en del kontorplasser, og har nå 70 prosent kapasitet.
– Det er ikke meningen at vi skal bruke mindre plass, men vi så at det var veldig tett her i utgangspunktet, sier Asker, som ikke er bekymret for at det skal bli plassmangel.
– Det er alltid noen som er på reportasjereise, noen som er hjemme med sykdom eller er på ferie. Så det er aldri slikt alle er på jobb på likt.
Papirdesk, visuell avdeling, lydavdelingen og digital desk er ikke med i prøveprosjektet. Deres arbeidsstasjoner er heller ikke fjernet.
Som erstatning for de fjernede kontorplassene, oppretter de møtepunkter og sosiale soner.
– Heller enn at to personer booker et møterom beregnet for 12 personer for å ta en liten prat, så blir det mulig å gjøre det i sosiale soner, forteller Asker.
Samtidig som de åpner for hybridløsning ønsker ikke Aftenposten at noen skal være fem dager på hjemmekontor i uken.
Asker er klar på at de er opptatt av å opprettholde arbeidsmiljøet som er på arbeidsplassen.
– Vi tror vi må gjøre en stor jobb med å holde på det fellesskapet som kommer av seg selv når man møtes hele tiden. Nå i starten er folk giret på å møte hverandre, men det kan fort være lett å trekke seg unna hverandre. Da må vi som arbeidsgiver i større grad sørge for at de får det fellesskapet.
Aftenpostens kulturredaktør har selv forsket på nettopp hjemmekontor i et redaksjonelt miljø gjennom en mastergrad tidligere i vår.
Hun svarer ja på spørsmålet om det er et skifte i arbeidsdagen, men er klar på at man ikke kjenner til konsekvensene som ligger lenger fram i tid.
– De utfordringene som eventuelt kommer har vi ikke sett enda. Det blir viktig å lage noen tydelige spilleregler. Det har vi hatt på hjemmekontor, og det har vi hatt før det.
Asker er klar på at hun tar oppgaven med å lede prosjektet veldig alvorlig.
– Dette er det viktigste vi gjør denne høsten: Å meisle ut den nye arbeidshverdagen. Alle må forholde seg til at hybridhverdagen har kommet inn som en konkurrent i arbeidsprosesser.
Tror man fortsatt kan vinne SKUP
I tillegg til at Aftenposten gjør om på kontorstrukturen, tilbyr de også kurs til alle lederne i avisen.
– Vi har en kursrekke i hybridledelse. Jeg tror det feltet vil bli forsket mye på fremover fordi det å lede hybrid er noe helt annet enn å lede på hjemmekontor eller i et fysisk kontorlokalet.
Hun er klar på at man ikke bare kan koble sammen erfaringene fra fysisk arbeidsliv og hjemmekontoret for å gjøre den nye kontorløsningen bærekraftig.
– Det er en jobb å utvikle den nye hybrid-arbeidshverdag. Det må vi bruke litt tid på. Man må ikke være redd for å prøve og feile litt. Det er fordi det er viktig å plukke opp hva som ikke funker, men også det som faktisk fungerer.
Da Asker forsket på hjemmekontor, var ett av funnene hennes at de uformelle samtalene foran kaffemaskinen forsvant da man havnet på hjemmekontor.
– Man begynner gjerne med å fortelle at man var på hytta i helgen, også ender det plutselig med et innspill til en gravesak som potensielt kan vinne SKUP-pris året etter, sa Asker til Medier24 da.
– Du er ikke redd for at Aftenposten nå går glipp av den neste SKUP-rapporten?
– Det er ikke et mål for oss at folk skal være mest mulig på hjemmekontor. Tvert imot ønsker vi å gjøre lokalene nå mer attraktive med flere sosiale soner og ulike typer arbeids soner.
– Mitt inntrykk så langt er at de fleste som velger hybrid ønsker å være på jobb to til tre dager i uken. Vår oppgave blir da å legge til rette for de uformelle samtalene som gjøre at man vinner SKUP-pris til slutt. Jeg tror ikke det gjør oss noe svakere på det, fortsetter hun og legger til at hun ikke utelukker at justerer underveis.
Ifølge Asker er det nærmere 70 prosent som nå har valgt hybridløsning, inkludert henne selv.