Lege, skribent, foredragsholder og forfatter Wasim Zahid gjør suksess med sin nye YouTube-kanal.

Lege Wasim Zahid gjør suksess med nytt show i sosiale medier: – Jeg tror på YouTube

Tidligere i år ble kjendislege Zahid kåret til årets sosiale medier-personlighet. Nå ønsker han å nå ut til et nytt publikum.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

44-åringen har hatt den samme YouTube-kontoen i flere år, men det var først for noen måneder siden at han begynte å jobbe konsekvent med den.

Allerede på noen måneder har han rukket å produsere og publisere en rekke videoer – og siden nyttår har det blitt godt over 100 av dem. Nå har han akkurat rundet 6.000 abonnenter:

– Jeg har alltid vært opptatt av formidling. Jeg vet ikke hvorfor, men hver gang jeg hører, ser eller lærer noe nytt, er min første tanke at «dette må jeg fortelle videre til andre!», sier Wasim Zahid (44) til Medier24.

Har også gjester: Legene Kaveh Rashidi og Wasim Zahid.

Legen tar for seg en rekke spørsmål om helse, medisin, myter og andre ting han har kunnskap om. I tillegg til å vlogge om hverdagen sin.

Faktasjekker pseudovitenskap

Wasim sier til M24 at han er lidenskapelig opptatt av foto og video.

– Med YouTube-kanalen min får jeg kombinert begge. Dessuten tror jeg på YouTube som fremtidens formidlingskanal. Alle de unge ser kun på YouTube – Facebook er død.

Den mest sette videoen så langt handler om sjaman Durek og hans påståtte evner. «Sjamanens sleipe knep!» har så langt fått 36.000 visninger. I beskrivelsen skriver Zahid:

«Nylig var Durek Verrett gjest hos Skavlan. Jeg har sett gjennom deler av intervjuet og viser her hvordan han bruker sleipe tricks og psykologiske mekanismer for å skape et inntrykk av faglighet, seriøsitet og tillit».

Wasim Zahid, lege og forfatter.

Han har også laget videoer om homofili, fasting, tinnitus, pseudovitenskap og mye annet – der han går kritisk til verks på påstander, myter og udokumentert vitenskap.

– Jeg ønsker å formidle medisinsk kunnskap av høy kvalitet, men på en enkel og lettfattelig måte. Det er prosjektet mitt uansett format, hvor bøkene jeg har skrevet følger samme oppskrift. Forutsetningen for vellykket formidling er at mottaker forstår budskapet, ellers er det bortkastet, sier Zahid.

– Hva er målet ditt?

– De største kanalene på norsk YouTube har opp mot 200.000 abonnenter. Det er nok ikke oppnåelig for en helsekanal, men jeg kunne tenkt meg å legge meg på rundt 30-40.000. Kanskje i løpet av et par år. Men jeg har også nylig startet en kanal på urdu/hindi. Der kan jeg potensielt nå millioner, men det vil kreve enormt mye arbeid. Det spørs om jeg klarer å legge inn så mye innsats, smiler han.

– Hva er ditt råd til andre som ønsker å lykkes med YouTube?

– Hardt arbeid betaler seg. Bøy nakken, jobb hardt og lag god kvalitet. Før eller siden blir du lagt merke til.

Powered by Labrador CMS