Viaplay Group rapporterer nedgang i både omsetning og resultat i årets første kvartal, men viser samtidig til fremgang i den pågående omstillingen og fastholder de finansielle målene for 2025. Det viser kvartalsrapporten konsernet publiserte torsdag morgen.
Konsernet hadde totale driftsinntekter på 4,37 milliarder svenske kroner i første kvartal 2025, ned fra 4,76 milliarder i samme periode i fjor.
Kjernevirksomheten, som består av markedene i Norden, Nederland og Viaplay Select, hadde en rapportert omsetning på 4,19 milliarder kroner.
Antall Viaplay-kunder har falt fra 4,85 millioner kunder i fjorårets første kvartal til 4,65 millioner kunder i år - et fall på nær 200.000.
Den organiske salgsveksten falt med 4,8 prosent sammenlignet med første kvartal 2024. Driftsresultatet for kjernevirksomheten før justeringer var -222 millioner kroner, mot -270 millioner i samme periode i fjor.
Nettoresultatet for konsernet var -125 millioner kroner, en kraftig nedgang fra 605 millioner året før. Fri kontantstrøm var negativ med 671 millioner, mens netto rentebærende gjeld beløp seg til 1,58 milliarder svenske kroner.
Til tross for de negative resultatene fastholder Viaplay sine finansielle mål for kjernevirksomheten i 2025: lav til middels ensifret organisk omsetningsvekst og positiv fri kontantstrøm.
– Det har nå gått ett år siden vi fullførte rekapitaliseringen av Viaplay Group. Siden den gang har vi raffinert innholdsstrategien, lansert nye produkter, styrket inntektsgrunnlaget og solgt virksomheten i Storbritannia samt studiooperasjonene, uttaler konsernsjef og administrerende direktør i Viaplay Group, Jørgen Madsen Lindemann i rapporten.
Han peker også på forbedret kundeinnsikt og økt effektivitet:
– Vi har identifisert og håndtert en rekke verdilekkasjer i produkter og partnerskap. Vi bygger nå videre på transformasjonen med et tydelig fokus på verdi over volum i både drift, investeringer og samarbeid.
Konsernsjefen understreker at selskapet fortsatt har en vei å gå:
– Vi vet verdien av det vi skaper og leverer. Og selv om vi skal være fleksible, vil vi ikke inngå kompromiss på vår overbevisning om at samarbeid må være rettferdige, bærekraftige og gi felles langsiktig verdi, uttaler han.
Viaplay forventer at sammenligninger med tidligere perioder vil bli mer krevende i andre halvår 2025, blant annet som følge av økte kostnader til sportsrettigheter og helårseffekten av tiltak innført i 2024.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no