VårtOslo lanserte bruker­betaling midt i korona­krisen. Nå har de snart 1.000 abonnenter og vil søke presse­støtte

– Målet vårt var å nå 1.000 abonnenter i løpet av året, så nå må vi sette oss nye mål, sier redaktør Vegard Velle.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Samme dag som landet stengte ned på grunn av koronakrisen, så lanserte lokalavisen VårtOslo brukerbetaling.

Og på drøyt sju uker har de allerede rukket å nærme seg 1.000 abonnenter, forteller Redaktør Vegard Velle.

– Det er vi veldig glade for. Vi har så langt ikke hatt så avansert markedsføringsmetoder i sving, men det skal vi snart. Enn så lenge har jeg skrevet noen kommentarer om hvorfor folk bør abonnere. Nå kommer vi til å nå 1.000 abonnenter om veldig kort tid.

Det opprinnelige målet var egentlig 1.000 abonnenter ut året, men nå er de allerede der, så nå øker de ambisjonene i betydelig grad. Tanken er nemlig å søke pressestøtte neste år, avslører Velle.

– Hva tenker du om potensialet deres?

– Jeg synes det er vanskelig å si. Nå har vi jo fått inn 1.000 av 700.000 innbyggere, så er det kanskje ikke så imponerende prosentvis, men vi ser jo at det er mulig å få noen til, smiler han.

Ønsker seg flere journalister

VårtOslo fra venstre: Phuong van Phan (kommersiell leder), Christian Boger (journalist), Vegard Velle, (redaktør), Anders Høilund (journalist), Tarjei Kidd Olsen (nyhetsleder). Ellers består avisen av: Siri Arnesen (key account manager), Katarina Louise Nordam (journalist) og Arnsten Linstad (journalist). Siri Arnesen var ikke til stede da bildet ble tatt.

Målet deres er å bli en stor lokalavis for Oslo som dekker bydelene, byutvikling, næringslivet, politikken, kulturen, oppvekstmiljøene og mye annet.

– Vi trenger høyere inntekter, for vi ønsker oss flere journalister som kan gjøre at vi blir enda flinkere til å dekke de lokalene tingene som fargelegger byen vår hver dag. Vi har også ambisjoner om å lage kvalitetsmessig enda bedre journalistikk og da må vi rett og slett være flere i redaksjonen.

I alt er de tre faste ansatte, men de har tilknyttet seg totalt åtte personer gjennom ulike kontrakter. Velle sier han ønsker å ansette disse på heltid, men at de dermed må jobbe med inntektene fremover.

VårtOslo har ikke kommet uberørt fra koronakrisen de heller og har måttet permittere 1,5 årsverk da annonseomsetningen har gått ned. 

– Vi har i aller høyeste grad hatt en annonsesvikt, men vi har en stor fordel ved at Oslo kommune er en av våre største annonsører og de er ikke så sårbare for den konjunktursvingningen der. De har fortsatt å bruke oss som markedskanal, avslutter Velle.

Powered by Labrador CMS