For andre år på rad løftet TV- og journalistikk-studentene
ved Universitetet i Bergen et direktesendt, storformat TV-show live. Over 60
personer var med på sendingen, som de kun fikk to uker på å forberede.
- Jeg har lært at man
alltid må sikte høyt. For som journalister kan vi ringe til hvem som helst, og
folk er som regel alltid villig til å stille opp om de kan, sier student Jørgen
Urke.
I alt har studentene produsert ca. 10 reportasjer, og
gjennomførte 4 livepunkter utenfor studio med svært ambisiøse fortellergrep, i
tillegg til at flere gjester fortalte gripende historier i det ny-designede
studioet.
Maja Stavik Meyer er andreårsstudent ved Film og TV-studiet
ved Media City Bergen og UiB. Hun føler stuntet er med på å rigge henne
for jobben i media.
– Å legge puslespillet i
forkant var utfordrende, men veldig gøy i det vi gikk live og alt var som det
skulle. Veien til de store mediehusene føles ikke så lang nå.
Det er Sofie Abelia Duvald ved bachelor i Film og
TV-produksjon enig i.
– Gjennom både praktisk
og tverrfaglig arbeid har vi hatt en bratt læringskurve, med verdifull hands-on
erfaring som har rustet oss for arbeidslivet.
Blant gjestene var Kamelen. At han stilte til et internt
TV-show, kan være knyttet til kreativiteten til studentene. De ringte ikke. De
sendte ikke mail. De laget rett og slett en SoMe-video, og inviterte ham komme
i studio via den.
En gruppe utviklet konseptet for showet
"Media-Dynga", mens en annen gruppe komponerte all musikken i
sendingen. Atter andre designet utseende, vignetter og jingler.
- Det var som å bli
brakt tilbake til 90-tallet med Vidar Lønn Arnesen, DaCapo og Bobbysocks, sier
universitetslektor Mikal Olsen Lerøen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no