Tyske medieselskaper lanserer nå felles pålogging for å møte Facebook og Google. Det får du høre mer om på NxtMedia i november
Helmut Krasnik mener lokale påloggings- og datatjenester blir for små. Til Trondheim kommer teknologisjefen i Axel Springer-gruppen med en utfordring: Vi europeere må samarbeide, ellers blir vi utkonkurrert.
I oktober gikk det tyske mediekonsernet Axel Springer sammen med store merkevarer som Lufthansa, Daimler og Deutsche Bank om å lansere Verimi, en felles plattform for pålogging og håndtering av data og personvern.
En første utgave av tjenesten skal være klart til nyttår.
- Ideen kom ved tvang, i form av GDPR-regelverket til EU. Alle mediehus må omstille seg til nye personvern- og datahåndteringskrav. Og i årene som kommer, vet vi ikke helt hvordan lovverket vil utvikle seg. I Axel Springer-gruppen trengte vi et felles system for alle mediehusene våre, sier Helmut Krasnik.
Krasnik er en av hovedinnlederne på NxtMedia-konferansen 2017, som finner sted på Rockheim i Trondheimonsdag 15. november. Program og billetter finnes på http://nxtmediaconference.no
Går til flere bransjer
I Tyskland velger de altså å gå bredere enn til bare mediebransjen når de utvikler en ny felles plattform.
- Vi i media møter massive utfordringer fra Facebook og Google, og i framtida kanskje også fra kinesiske plattformer som Tencent og Alibaba.
- Men akkurat de samme aktørene representerer utfordringer for banksektoren, reiselivet og nesten alle andre samfunnssektorer. Hvis vi ikke samarbeider, vil vi bli spist opp av noen større enn oss, sier han.
I Norge har diskusjonen om en mulig felles påloggingsløsning på tvers av mediekonsern så vidt startet.
Østerrikeren mener det kan være å tenke for smått.
Ser store muligheter
Han ser store uutnyttede muligheter i samarbeid på tvers av bransjer og land i Europa – på sikt kanskje også som en plattform for myndigheter både nasjonalt og internasjonalt.
- Å utvikle en god felles infrastruktur for datahåndtering og innsamling som er bygd på europeiske borgerrettighets- og personvernsstandarder og som til enhver tid er tilpasset det gjeldende regelverket, gir oss også muligheter til å skape nye samarbeid på tvers av bransjer og tenke nytt når det gjelder bruk av data og verifisering av brukere.
- Vi i de tradisjonelle bransjene i Europa må ta jobben med å lage et produkt som er enkelt å bruke og fortelle forbrukerne at det er fordeler for dem ved å ha et solid europeisk alternativ. Risikoen er at både penger og arbeidsplasser forsvinner ut av verdensdelen – men står vi sammen, kan vi utvikle et sterkt alternativ som vil gi helt nye muligheter for produktutvikling og publisering for framtida.
Helmut Krasnik er en av hovedinnlederne på NxtMedia-konferansen 2017, som finner sted på Rockheim i Trondheimonsdag 15. november. Program og billetter finnes på http://nxtmediaconference.no