Jonas Gahr Støre, Bjørnar Moxnes og Rasmus Hansson under gårsdagens partilederdebatt.
Cornelius Poppe / NTB scanpix
Kanontall for partilederdebatt på TV 2: En halv million så på i går kveld - 50 prosent flere enn for fire år siden
Valgkampen på TV var ikke død. - Jubel i taket, sier nyhetsredaktør Karianne Solbrække.
Denne artikkelen er over to år gammel.
TV 2 melder om solide tall etter gårsdagens partilederdebatt fra Oslo:
Totalt 494.000 fikk med seg sendingen - 456.000 på hovedkanalen og resten på Nyhetskanalen.
Det er en solid forbedring fra tilsvarende debatt de to foregående valgene:
277.000 så på i forkant av kommunevalget i 2015, hvor partilederne er mindre relevante. Men tilbake i 2013 var det «bare» 336.000 som så på.
Tallene gjør naturlig nok nyhetsredaktør Karianne Solbrække fornøyd:
- Her står jubelen i taket. Vi er veldig fornøyde med at det fortsatt er så høy interesse for partilederdebatten.
- Tallene viser at partilederdebatten fortsatt er et sterkt tv-konsept folk velger å bruke tiden sin på. Vi har bevisst valgt å kjøre en ren, god og gammeldags partilederdebatt, uten humorinnslag eller andre elementer, stødig ledet av Arill Riise.
- Det er veldig jevnt mellom blokkene nå i sluttfasen, mange sitter på gjerdet, og jeg tror seerne er oppriktig interessert i partiledernes budskap før de skal velge, sier Solbrække.
Partilederdebatten traff også godt blant unge seere - 140.000 seere var mellom 20 og 49 år. Det ga TV 2 en andel på 32,4 prosent i den kommersielle målgruppa.