I 2017 hadde kanalen en markedsandel på 2,9 prosent, mens de i 2018 vokste til en markedsandel på 3,7 prosent, skriver TV 2 i en pressemelding.
– Veksten for TV 2 Nyhetskanalen er fantastisk. All heder og ære til alle som jobber med nyheter i TV 2. Dette er en kraftig vitamininnsprøytning inn i det nye året, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2 i pressemeldingen.
Også hovedkanalen TV 2 fikk økt markedsandel – og gikk opp 0,2 prosent – til en markedsandel på 19,1 prosent av alle TV-seerne.
– TV 2 hadde et sterkt 2017, og vi klarer å holde nivået i 2018 med en marginal oppgang blant alle TV-seerne. Det er vi selvsagt godt fornøyde med sett i lys av OL på Discovery og en desember uten håndball-mesterskap på TV 2. Samtidig som vi holder oss på et høyt og stabilt nivå på lineær-TV, ser vi også en formidabel utvikling for TV 2 Sumo i 2018. Vi har klart å få høy seing på programsatsingene her, og det er svært gledelig å se at vi finner igjen de yngre seere på TV 2 Sumo, sier Rønningen i pressemeldingen.
Kraftig vekst også for Discovery
Også TVNorge-eier Discovery, har gode vekst-tall for 2018 - og er fornøyd med at TVNorge går fra 9,6 prosent markedsandel i den kommersielle målgruppa i 2017 - til 10,6 prosent av den samme målgruppa i 2018.
Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland viser blant annet til at vinter-OL bidro til knalltall for flere kanaler.
– Målet var vekst, og det er derfor veldig gledelig å konstatere at vi er den TV-gruppen som øker mest i 2018. Eliteserien, og spesielt OL, har vært helt sentrale investeringer for å sikre denne oppturen. Vi tok også et stort steg digitalt i fjor, med Dplay. Så vi sier oss meget godt fornøyde, skriver Espen Skoland, nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks, i en melding til Medier24.
Totalt sett endte Discovery opp med en markedsandel i 2018 på 18,1 prosent - opp fra 17,4 prosent i 2017.
Utviklingen for de fire store:
Mediehus: 2018-tall (2017-tall i parentes) - aldersgruppa 10-79
- Discovery Networks Norge: 18,1 prosent (17,4 prosent)
- TV 2 (alle kanaler): 27,4 prosent (27,3 prosent)
- NENT Group (tidligere MTG): 7,5 prosent (7,3 prosent)
- NRK (alle kanaler): 37,9 prosent (40,3 prosent)