Avisbud Kjell Arve leverer både brød og aviser: – Færre aviser betyr at vi må tenke nytt
Pilotprosjektet til Trønderdistribusjon med brødlevering sammen med avisa har fått støtte fra Innovasjon Norge.
Håvard Zeiner
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
(STEINKJER): Klokken har passert litt over halv ett på natten og i sentrum av Steinkjer er avisbud Kjell Arve Lunde klar for nattens avisrunde. Eller avis- og brødrunde om du vil.
Denne natten har nemlig Lunde, som har jobbet som avisbud i 12 år, en ny vare å levere.
Det er ferske brød, spesiallaget for å passe rett i postkassa. Snart skal de leveres ut til sovende avisabonnenter. Når de våkner får de fersk avis og brød.
– Jeg synes dette er bra og det er positivt om en får noe ut av det. Det blir jo stadig færre aviser å levere, sier han.
Håper på kroner i kassa
Pilotprosjektet har fått støtte fra Innovasjon Norge og det er Trønderdistribusjon som står for utførelsen.
Daglig leder, Knut Lorås, sier selskapet har gått med underskudd de siste to årene. Nå håper han brød og etter hvert andre produkter kan bidra til positive tall i regnskapet.
– Når det blir færre aviser å levere så må vi ha noe annet å levere i tillegg, sier han.
Han kaller det ferske pilotprosjektet for et distribusjons-eksperiment. Det handler kort og godt om å se på hvordan en kan effektivisere distribusjonen gjennom å levere flere typer varer.
Hele poenget er nemlig bedre å utnytte det at selskapets rundt 50 avisbud kjører gjennom store deler av Trøndelag hver eneste natt. Ferske brød er første steg på veien.
Brødene er bakt på hos bedriften Gullimunn på Bjerkem gård i Steinkjer, halvannen mil fra sentrum.
De er spesialtilpasset i størrelse for å passe rett i postkassa. I pilotfasen som pågår ut mars skal brødene leveres på to utvalgte ruter i Steinkjer.
Et alternativ for lokale bedrifter
1300 reklame-flyere ble levert ut i forkant av prosjektet og elleve husstander har takket ja til å være med på pilotperioden. Disse har tegnet et brød-abonnement og får levert brød hver fredag ut mars måned.
Lorås sier de nå er på jakt etter lokale bedrifter med andre typer varer som egner seg for levering rett i postkassa.
– Vi ønsker å teste logistikken opp mot lokale bedrifter. En slik postkasse-levering kan også være aktuelt for mindre bedrifter som ikke har egen nettbutikk med tilhørende system for pakkelevering, sier han.
Når prosjektet er ferdig skal kundene kontaktes. Også de som ikke valgte å bli med i denne omgang. Resultatet av denne undersøkelsen vil danne grunnlag for om en skal fortsette og muligens skalere opp tilbudet.
En viktig del av pilotprosjektet er å sjekke betalingsvilligheten.
– Det er litt av testen. Hva er folk villige til å betale for å få varer levert i postkassa?, sier Lorås.
Blir tungt med færre papiraviser
Han legger ikke skjul på det er en del grep som må gjøres for å få tilbudet konkurransedyktig.
Dette dreier seg i første rekke om å få inn flere ulike varetyper. Så langt har flere matbedrifter tatt kontakt, men en har så langt bare valgt å satse på ferske brød.
Vaskemidler og hygieneprodukter er varer som Lorås ser for seg kan passe godt inn i konseptet, men ingenting er bestemt.
Samtidig er han klar på at de ikke har mye å gå på økonomisk om antall papiravis-abonnenter går ytterligere ned.
– Vi får håpe at ikke antall aviser går mer ned. Hvis vi ikke har noe papiravis å levere så blir det tungt, sier han.
Mer pakke-aktivitet
For å få flere bein å stå på har Trønderdistribusjon siden våren 2018 også vært med i Helt Hjem-nettverket.
Selskapet leverer aviser, magasiner, bøker og pakker over hele landet. Hovedeierne er Schibsted, Amedia og Polaris.
– Det er mye som spennende som skjer, og vi ser at aktiviteten på dette området har tatt seg opp. Vi leverer i dag 250 pakker gjennom dette nettverket, sier Lorås.
Nå blir det spennende å se om steinkjerbyggen liker å få ferskt brød i postkassa. Om tilbudet slår an får kanskje brødet selskap av både deodorant og tannbørste?