– Det er ingen plattform hvor vi har fått så mye respons på så kort tid. Den ene videoen har fått 22.000 kommentarer, så det er ganske spesielt, sier prosjektleder Frank Sivertsen.
Tiktok er for tiden verdens mest nedlastede app i App Store og har 500 millioner aktive brukere - og har vokst seg større en Facebook, YouTube og Snapchat.
NRK Supernytt har begynt å teste nyheter på appen Tiktok for å prøve og nå ut til en yngre målgruppe.
– Vi vurderte å benytte appen i ett års tid før vi publiserte den første videoen på Tiktok i november i fjor forteller Frank Sivertsen, prosjektleder for Supernytt.
Etterspurt av målgruppa
Hensikten med appen er å lage korte, underholdene videosnutter med musikk. NRKs profil har torsdag ettermiddag 58.000 følgere, og har fått totalt 1,2 millioner likes på sine videoer.
Supernytt produserer nyheter for barn i aldersgruppa åtte til tretten år.
– Tidligere produserte vi mye nettsaker, det gjør vi ikke så mye nå. Vi var også på Snapchat, men vi opplever at vi ikke når ut til målgruppen tilstrekkelig på disse plattformene lenger:
– Så vi gjorde litt research i målgruppa og fant ut at veldig mange syntes at vi burde være på Tiktok. Så nå tester vi appen for en periode for å se om det er et bra sted for oss å være, sier Sivertsen.
Milliarder i omsetning
Appen ble gitt ut av det kinesiske selskapet ByteDance i september 2016 under navnet Douyin. I november 2017 kjøpte det samme selskapet opp musical.ly, en app som lignet på videoappen kineserne hadde lansert året før.
De to appene ble slått sammen og det nye produktet fikk navnet Tiktok. I følge InfluencerMarketingHub er selskapet nå vært nærmere en milliard dollar. I tillegg tjener ByteDance 1,4 millioner dollar på appen hver måned.
Sivertsen forteller at det er viktig å tilpasse innholdet til de forskjellige plattformene.
–Fokuset i starten var å lage videoer til plattformens premisser - altså korte videoer med musikk. Når vi hadde gjort det en stund og begynte å opparbeide oss en del følgere tenkte vi at nå kan vi begynne å lage litt mer Supernytt-innhold.
15 sekunders nyhetsformidling
Selma Ibrahim og Johannes Slettedal er programledere i Supernytt og jobber med å produserer videoene på Tiktok.
– Vi leter etter vanlige nyheter som er mulig å forklare på en lett og kort måte:
– Vi har et ganske bredt spekter av saker som vi har publisert. Noen av videoene er underholdning, og noen er ganske tunge saker; som for eksempel nyheten om at niåringer sender nakenbilder til hverandre, sier Ibrahim.
På Tiktok varer videoen i 15 sekunder og en kan maks skrive to setninger under videoen - så det er om å gjøre finne nyheter som kan forklares på veldig kort tid.
– Underholde
Journalist i Aftenposten, og forfatter av boken Nettkidsa, Per Kristian Bjørkeng mener det er spesielt én årsak til at Tiktok har hatt en enorm suksess.
– Det viktigste her er at skaperne får det til å handle om at brukeren skal underholde - så det er helt klart at det er en konkurranse i å underholde hverandre.
I tillegg mener Bjørkeng at det er veldig begrenset av hva du kan gjøre i appen og det er med på å forsterke appens formål.
– Tiktok har lært seg å bruke algoritmer mye bedre enn Snapchat, fordi du får opp en miks av det som tilhører din lokale verden og fra resten av verden:
Samtidig stoler skaperen på at brukeren klarer å skape godt nok innhold selv, og det en av grunnene til at Tiktok har vokst fordi Snapchat, mener Bjørkeng.
Hovedaldersgruppen som bruker Tiktok i dag er starter på åtte til ni år, men tenåringer bruker også appen - men på en mer ironisk måte, mener Frank Sivertsen.
– 15åringer som bruker Tiktok bruker appen på en litt mer ironisk måte, og gjør på en måte narr av den yngre gruppen.