Sigve Brekke og Johan Dennelind fra Telenor og Telia. Begge fotografert ved en tidligere anledning.

Telenor-sjefen: – Vi vil heller distribuere innholdet enn å eie det selv

Telia tenker motsatt: – Ved å ha eget innhold har vi flere forhandlingsverktøy, sa Telia-sjefen under dagens Inside Telecom-konferanse.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Høstkonferansen 2018, i regi av Inside Telecom, startet onsdag med to korte foredrag av Sigve Brekke, administrerende direktør i Telenor og Johan Dennelind, konserndirektør i Telia. 

Deretter inviterte Varog Kervarec fra Inside Telecom til samtale mellom de to. Han innledet med å høre hvordan Telenor og Telia er forskjellige på mediestrategi. 

Brekke fortalte at begge aktørene er opptatt av å ha en god mediestrategi for å nå kundene. 

– Vi [i Telenor] har en omfattende broadcastvirksomhet i hele Skandinavia med aggregert innhold. Det er der vi skiller oss fra Telia, sa han. 

Brekke stilte det retoriske spørsmålet om Telenor trenger å eie innholdet for å distribuere det. 

– Vi vil heller distribuere innholdet i stedet for å eie det selv. Å eie innhold er ikke vår kjernebusiness, det er det andre som kan gjøre bedre enn oss. Vi vil heller jobbe med så mange og være distributør av så mye som mulig, sa han. 

– Forhandlingskort

Dennelinds Telia har nylig kjøpt opp Bonnier Broadcasting i Sverige, og eier hockeyrettigheter i Finland. 

– I Sverige og Finland har vi et stort problem med vår TV-posisjon. Vi har veldig lite å komme med i forhandlinger med leverandørene i dag. Det er take it or leave it, og så blir det svarte skjermer. Ved å ha eget innhold har vi flere forhandlingsverktøy, sa han. 

Han legger til at det dessuten er en bra finansiell investering – i det minste i Bonnier Broadcastings tilfelle. 

På spørsmål fra Kervarec om det stiller seg annerledes i Norge, svarte Dennelind: 

– Det får vi se på. Vi kan ikke innholdsmarkedet i Norge ennå. Get er en sterk distributør i Norge, så vi må ta hånd om det først, sa han. 

Powered by Labrador CMS