Jan Moberg er publisher i Teknisk Ukeblad - og tilbyd nå alle ansatte sluttpakker.Ole Alexander Saue/Teknisk Ukeblad
Alle ansatte i Teknisk Ukeblad har fått tilbud om sluttpakker
– En mulighet til å gå ut av selskapet, og ikke et krav om at noen rekker opp hånden og melder seg frivillig, sier administrerende direktør i TU, Jan Moberg.
Torsdag har det gått ut tilbud om sluttpakker til alle ansatte i Teknisk Ukeblad Media. Det kommer fram i en e-post Medier24 har fått tilgang til.
Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i TU Media, Jan Moberg, bekrefter tilbudene overfor Medier24, men understreker at dette ikke er en nedbemanningsprosess i selskapet, men tilbud om frivillige sluttpakker til de ansatte.
– Endringene i mediene er store, også hos Teknisk Ukeblad. Vi står i en situasjon der vi lager mye digitalt innhold, og mindre papirinnhold. På grunn av den endringen kan det være enkelte ansatte som ikke tenker at det er dette de ønsker å jobbe med, sier Moberg til Medier24 og legger til:
– Derfor er dette en mulighet til å gå ut av selskapet, og ikke et krav om at noen rekker opp hånden og melder seg frivillig.
Innretningen på pakkene er slik at de ansatte tilbys fri fra arbeidsplikt fra første dag, og full lønn og rettigheter i oppsigelsestiden pluss de fire neste månedene, står det i e-posten.
– Ikke sikkert det blir innsparinger
Moberg understreker at om ingen takker ja til de frivillige pakkene denne runden, vil det ikke komme krav fra ledelsen om at noen takker ja.
Når det kommer til hvor mye selskapet kan spare på denne runden med sluttpakketilbud, er Moberg uklar.
– Kortsiktig blir det ingenting å spare. Det er ikke sikkert det blir innsparinger på lang sikt heller, sier han.
– Men tanken er at antallet årsverk i Teknisk Ukeblad skal ned?
– Ikke nødvendigvis, svarer han.
I e-posten skriver ledelsen følgende om bakgrunnen for tilbudet:
«Utviklingen går raskt for mediene. Ikke minst har vi merket det her i TU Media. På få år har hovedproduktene våre endret seg fra å være papirbasert til hovedsakelig å være digitalt innhold. Men selv ikke det digitale universet står stille. Nå utvikles verden enda videre, slik at våre hovedprodukter nå publiseres som digitalt betalt innhold», skriver de og fortsetter:
«Alle våre medarbeidere merker denne endringen – på forskjellig vis. Det betyr også at enkelte av våre ansatte kan ha havnet i en jobbsituasjon de ikke helt så for seg. Noen har kanskje fått det bedre enn de tenkte – mens andre har havnet i en jobbsituasjon de kjenner ikke er riktig for seg».
– Vi har tillit til ledelsen
– Klubben tenker at dette er et godt tilbud, sier tillitsvalgt Tuva Strøm Johannessen til Medier24.
Hun er klubbleder for de NJ-organiserte journalistene, og sier at hun enda ikke har fått noen negative tilbakemeldinger fra de ansatte.
– Hvis det er noen som sitter med tanker om at de har lyst til å gjøre noe annet, så er dette en fin mulighet. Jeg har ikke fått noen negativ respons fra de ansatte enda, men det er fortsatt veldig tidlig, sier hun og legger til:
– Dette er et fint tilbud til ansatte, hvis de tenker at de endringene som har vært den siste tiden ikke er noe de ønsker å være med på, sier hun.
Endringene hun sikter til er blant annet mer nisjetenkning, endringer i ledelsen og en større satsing på det digitale, framfor papirprodukter.
Johannessen forteller at hun velger å stole på løftene fra ledelsen om at dette ikke er en nedbemanningsprosess.
– Vi har fått det veldig klart og tydelig fra ledelsen at det ikke er snakk om nedbemanning. Det velger vi i klubben å stole på. Vi har tillit til ledelsen, sier hun.
For ordens skyld:Teknisk Ukeblad Media eier 44 prosent av Medier24 og publisher Jan Moberg sitter i Medier24s styre.