Daglig leder Jonas Ibsen Brynildsrud og innholdssjef Svein Arne Haavik i VG Partnerstudio.

Nok en gang vokser VG Partner­studio seg ut av lokalene. Og nå har de passert 100 mill i omsetning

- Det hersker fortsatt en misforståelse i mediebransjen og hos enkelte i PFU, som tror at vi prøver å lure leseren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På tre år har VG Partnerstudio rukket å gå fra null til over 30 ansatte. Og nå har selskapet, som satser fullt og helt på innholdsmarkedsføring, nådd en viktig milepæl.

- Det er helt rått.

Det gliser daglig leder Jonas Ibsen Brynildsrud i VG Partnerstudio til Medier24.

Og den eksplosive veksten skyldes at kundene vil ha mer av innholdet de lager, som når de er direkte med Maxbo for å se maling tørke eller om det er en lang reklamefeature for Nordisk Film.

Ting står på hodet

VG Partnerstudios ansatte da Medier24 var på besøk i forrige uke.

Medier24 møter daglig leder Jonas Ibsen Brynildsrud (32), innholdssjef Svein Arne Haavik (51) og kommersiell sjef Anne Bolstad (35) i det de er på vei til å pakke for å flytte.

Hele VG står på hodet i oppussing, da alt skal renoveres og forandres. Og slik er det også for denne gjengen - som nå skal bytte lokale i Akersgata 55.

Og det skjer fordi de ekspanderer såpass raskt at de må ha mer plass.

- Det går veldig bra med oss om dagen og vi har vunnet det har har kunnet håpe på av priser. Nylig vant vi Årets contentbyrå, som vi siktet oss inn på. Og vi nådde budsjettet på 100 millioner i oktober, så i år vokser vi med nærmere 50 prosent, smiler han.

For drøyt to år siden satte de det hårete målet - og nå er milepælen nådd. Nå er planen å vokse fremdeles - og det gjør de med å ansette syv nye innholdsprodusenter.

- Dette er andre gang vi vokser oss ut av lokalene, så vi har kjent på denne følelsen før. Vi er rundt 30 folk nå, men det nye lokalet har plass til over 40, så vi rigger oss for vekst, sier kommersiell sjef Anne Bolstad.

Kontroversielt

Da VG Partnerstudio kom på banen, var det ikke uten høye rop fra andre deler av pressen, som mente mye om hva det hadde å si for troverdigheten og tillit til det redaksjonelle innholdet.

Og VG Partnerstudios grensesprengende innhold har flere ganger sørget for at avisa både har blitt klaget og - og felt i PFU.

Og det gikk så langt at VGs klubbleder vurderte å klage inn avisa selv til PFU etter at VG Partnerstudio lagde reklame som fikk lov til å etterligne hele VG-fronten.

Men nå er det andre boller, ifølge innholdssjef Haavik.

Også redaksjonen ser at de evner å gjøre avisa mer bærekraftig - og de jobber hele tiden med å ha tydelig merking og en armlengdes avstand.

- Vi hadde et allmøte der det ble klappet for oss, det setter vi pris på. Vi er veldig stolte over det, at vi har skapt noe som i utgangspunktet var litt kontroversielt  og nå ansees som en viktig del av VG som en helthet. Det må jeg si gir en god følelse, sier 51-åringen.

Klubbleder Tor-Erling Thømt Ruud for de redaksjonelt ansatte i VG, forteller at VG Partnerstudio bidrar godt økonomisk, og er med å gjøre den digitale økonomien bærekraftig i mediehuset.

- Hva synes dere om merkingen?

- Vi synes stort sett det fungerer. Merkingen er på et godt nivå, og det bevissthet rundt dette i hele huset. Så gjenstår det på sikt å se om reklame som etterligner journalistikk gjør at journalistikken mister troverdighet. Jeg tror heller det er de mange gode sakene og avsløringene vi har om dagen som gjør at folk fortsatt liker VG, og at vi som jobber der ifører oss VG-drakta med stolthet.

Fra ren tekst til «åfaenisme»

daglig leder Jonas Ibsen Brynildsrud (32), innholdssjef Svein Arne Haavik (51) og kommersiell sjef Anne Bolstad (35) i VG Partnerstudio.

I starten var norsk innholdsmarkedsføring dominert av tekst og stockphotos tatt fra internett, men i VG Partnerstudio jobber de med mange nye formater, de øvrige nevnte.

Bakgrunnen for det er at den kommersielle avdelingen forsøker å være minst like «på» som sine redaksjonelle kolleger. Og det er ikke til å legge skjul på at veldig mange av de ansatte kommer fra nettopp redaksjonen.

- Vi har implementert VG-kulturen hvor vi sikter på «åfanismen», som betyr at vi ønsker å være leken, teste ut nye måter å gjøre ting på - og ikke ta oss selv så høytidelige, Haavik.

- Ja, det er mange her som kommer fra VG og har det i ryggmargen, så det er unaturlig for oss å tenke annerledes enn det.

Haavik beskriver at de liker å kommunisere på en kjapp, enkel og litt upolert måte. 

- En vesentlig del av profilen vår er at vi aldri skal bruke mer enn 20 prosent av budsjettet på produksjon, for 80 prosent skal være distribusjon. Vi mener det ikke er noe vits å lage verdens flotteste ting, hvis kunden ikke har råd til å vise den fram - og da skaper det ingen effekt heller.

Blant annet har de benyttet seg av direktestrømming, som da de lagde en kampanje for hotellkjeden Thon, der de fikk folk til å teste nyoppussa rom gratis.

Denne har de vunnet flere priser for, blant annet Digiday Awards Europe og gull i Native Advertising Awards.

- Men det hender noen ganger at dere bommer på merkingen, Haavik?

- Vi har brukt eksterne byråer for å få fram merkingen så tydelig som mulig og våre undersøkelser viser at vi har en god løsning på det nå, sier han og slår samtidig tilbake:

- Det hersker fortsatt en misforståelse i mediebransjen og hos enkelte i PFU, som tror at vi prøver å lure leseren. Det er jo faktisk det motsatte av hele forretningsmodellen vår, for hvis du gjemmer bort kommersielt innhold som redaksjonelt innhold, så er det jo ingen som får med seg hvem som er avsenderen. Vi er jo tvert i mot opptatt av å si hvem som eier produktet, avslutter Haavik.

Powered by Labrador CMS