Kommunikasjonssjef Steinar Haugsvær i Venstre sier det er utfordrende å drive med langsiktig planlegging og komme med en strategi før valget når koronaen herjer i landet. Her er han sammen med Abid Raja.

Venstre: – Du må planlegge for det ukjente

Stortingsvalget nærmer seg med stormskritt, men hvordan planlegge kommunikasjonen når du ikke vet om du får treffe folk eller ikke?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det å drive med langsiktig planlegging i en uoversiktelig situasjon, det er krevende.

Det sier Steinar Haugsvær, som er kommunikasjonssjef i Venstre, til KOM24.

Vi har snakket med han om hvordan kommunikasjonsavdelingen i partiet forbereder seg til å jobbe med stortingsvalget i et korona-år.

Holder på hemmelighetene

Hvordan forbereder man en valgkampstrategi når man ikke vet om det er greit å møte velgerne ansikt til ansikt?

– Mye av det har vi ikke lyst til å avsløre enda, sier Haugsvær.

Mandag 13. september er det klart for Stortingsvalg. Da blir det avgjort om Erna Solberg får fortsette som statsminister og Venstre finner ut om de kommer over den fryktede sperregrensen og hvor mange statsråder de kan få med seg i et eventuelt regjeringssamarbeid.

Men får de kommer dit er det mye kommunikasjonsarbeid som skal gjøres. Men nøyaktig hvordan vet de ikke ennå. Det innrømmer Venstres kommunikasjonssjef.

– Vi får jo like lang tid til planlegging som før, men det er mange flere x-faktorer med i år. Man må jo passe seg for at man ikke sementerer konkrete tiltak før du har oversikt over hvordan situasjonen blir, sier han.

– Du må planlegge for det ukjente, legger han til.

Men noen kjente faktorer er alt på plass. Ventre har satt ned valgkamputvalget sitt, som har det øverste ansvaret for valgkampen til partiet og består av en fra partiledelsen og resurspersoner med andre roller i partiet.

Får ikke drille kandidatene fysisk

Partiet har og bestemt seg for hva som blir de viktigste saksområdene for de. Og med en kunnskapsminister, en miljøminister og en næringsminister er det ikke overraskende at det er frihet og muligheter for alle, klimagasskutt, kunnskap i skolen og det og heie på små og store jobbskapere som blir budskapene de skal kommunisere ut.

Men hvordan skal de få ut disse budskapene?

– Kommunikasjonsplakaten for hele Venstre er klar etter et grundig arbeid i Sentralstyret og stortingsgruppen, sier han.

– Vi må planlegge for at de digitale kanalene blir særdeles viktige i et valgår som kan bli enda mer digitalt, sier Venstres kommunikasjonssjef Steinar Haugsvær

– Skolering og samkjøring er viktig for å nå ut med budskapet.

En del av jobben til kommunikasjonsavdelingen nå er å trene opp partiets førstekandidater landet rundt. Det må i år skje digitalt.

– Vi skulle gjerne hatt de samlingene fysisk, men vi forholder oss til smittevernreglene og gjør det beste ut av situasjonen, sier han.

De har alt gjennomført samlinger. Der lærer de kandidatene opp i kommunikasjon, politikk og medietrening. Mer i detalj vil ikke Haugsvær gå.

– Vi har et opplegg for skoleringen som vi følger, sier han.

I 2019 skrev Medier24 om valgkampen, da ble det kjent at flere stortingsparti vraket annonsering i papiraviser og brukte de fleste av annonsemidlene i sosiale medium som Facebook, Instagram og Snapchat i stedet. Årsaken var at det var for dyrt å annonsere på papir. Enkelte parti sa de ikke hadde brukt papiraviser til å annonsere i siden valgkampen i 2015.

Venstre har seks kommunikasjonsrådgivere, de utgjør sammen med de alle politiske rådgivere og flere statssekretærer et kommunikasjonsteam. Og de har masse å ta hensyn til framover.

– Vi må planlegge for at de digitale kanalene blir særdeles viktige i et valgår som kan bli enda mer digitalt, sier han.

For hvor skal de sette inn ressursene sine? Hvordan skal de bruke av sosiale medier, kan de bruke stands, rushtidsaksjoner, husbesøk og annen direkte velgerkontakt? Må de gjøre det via brev, telefon eller SoMe? Hvordan bruker de markedsføringsbudsjettet? Skal de satse på tradisjonell annonsering eller skal de bruke mer til mer digital velgerkontakt. Hva med podcast og egne nettsider? Hva får du mest effekt av?

Fokuserer på det de får gjort noe med

– En valgkamp er alltid fylt av ukjente faktorer, derfor vil vi heller flytte fokuset over på ting som vi får gjort noe med, sier han.

En av de tingene er å ha klar en kommunikasjonsplakat.

– I denne fasen vi er i nå har vi utstrakt kontakt med fylkene for å høre hva de er opptatt av hva vi skal være ferdige med og når. Så er hele partiet opptatt av utkastet til stortingsvalgprogram. Nestleder og klimaminister Sveinung Rotevatn la fram utkastet 10. desember, og det blir nå behandlet på fylkesårsmøtene, sier han.

Men de får og noe ekstern hjelp til noen reklamekampanjer.

– Foreløpig gjør vi alt internt, det er ikke mye ekstern hjelp vi bruker. Vi har gjort det i tidligere valgkamper, men vi har ikke inngått noen avtaler enda, sier han.

Det neste store nå blir om partiet får gjennomført landsmøtet sitt, hvor de vedtar politikken de skal gå for framover. Bare timer før KOM24 snakket med Haugsvær og Venstre, ble det kjent at Høyre valgte å flytte landsmøtet sitt fra mars til mai, for de antok at det da var større sjanse for å få gjennomført et landsmøte med flere hundre mennesker til stede.

– Møtestrukturen for et parti når det er korona er krevende, sier Haugsvær.

Powered by Labrador CMS