Solveig (53) har ledet «TV 2 hjelper deg» i 20 år: – Trenger ikke alltid være så sint, selv om man skal konfrontere

Nå kommer den nye sesongen i splitter ny drakt – og målet er å være enda mer aktuell for norske forbrukere.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Solveig Barstad har jobbet som programleder i «TV 2 hjelper deg» i 20 år, og i år kommer programmet i en ny forpakning.

Målet er å være enda mer aktuell for norske forbrukere.

– Ut av studio

Nylig kom «TV 2 hjelper deg» tilbake på skjermen og «Helsekontrollen» og «Matkontrollen» vil nå inngå i «TV 2 hjelper deg» – og programmet vil ha en varighet på én time.

– Jeg har alltid kalt «Matkontrollen» for lillesøsteren til «TV 2 hjelper deg». Disse tre programmene henger ganske sammen, så tanken er å lage én hel time ut av det og putte det under det som er mest kjent, nemlig TV 2 hjelper deg, forklarer Barstad.

Hun forteller at de ønsket å få TV 2 hjelper deg mer ut av studio.

– Det kan bli litt statisk inne i studio, og vi tenker måten vi lagde både «Matkontrollen» og «Helsekontrollen» på er friskere. 

Programlederen forteller at i den nye sesongen er hun og teamet på mye på farten, slik at det blir et annet tempo.

– Det blir litt alvor og litt gøy, sier Barstad.

– Vi har puttet inn noen nye elementer, blant annet miniserien «Dyrt & billig». Vi er opptatt av pris, og det er ikke alltid så lett å se på produkter om de er dyre eller billige. Vi har utfordret ulike kjendisduoer for å se om de klarer å se forskjell.

Hun utdyper at blant annet landets mest kjente «pub-ektepar», Per Sandberg og Bahareh Letnes, blant annet skal felle dommen over alkoholfritt øl.

Med i sesongen er også Stian «Staysman» Thorbjørnsen og Vida Lill Berge. De får utover høsten konkurranse fra blant andre Kristin Gjelsvik og Dennis Poppe, Katrine Moholt og Anders Hoff, og Niklas Baarli og Benjamin Silseth.

Vi er alle forbrukere

Teamet i TV 2 hjelper deg, med programleder Solveig Barstad i front.

Barstad minner om at vi alle er forbrukere, og at det kanskje nettopp derfor er grunnen til av programmet er så populært.

– Hver eneste dag er vi i en eller annen forbrukersituasjon, så det angår oss veldig nært. Det er lett å engasjere seg, og det er et utrolig bredt spekter av saker. Alt fra forsikringssaker og bil, til mat eller bygging av hus. Eller mer enkle ting som prissammenligninger. 

Barstad kan fortelle at nordmenn er gode til å tipse.

– Vi i TV 2 hjelper deg har levd på disse tipsene i 26 år, samtidig som vi også går ut og undersøker en del saker selv. Miksen av gode tips og undersøkelser vi selv utfører gjør at det blir interessant, synes jeg.

Programlederen har vært TV 2 hjelper deg sitt ansikt utad i 20 år. Hun er enda ikke lei.

– Det at vi gjør nye ting og prøver å utvikle programmet er en av hovedgrunnene til at jeg synes det er gøy å holde på fortsatt. Vi har opp gjennom årene gjort noen endringer som kanskje ikke er så synlige eller åpenbart for dem som der på, men som jeg tror har vært viktig for meg.

Barstad henviser til da de begynte med «Matkontrollen», og hun fikk lov til å være mer ute i felt, dra på fabrikker og snakke med folk ute. Hun forteller at det er spennende å se hvordan ting blir laget.

– Jeg har vært mye på fabrikkbesøk med hårnett og hjelm. Det er nok blitt favorittantrekket, sier hun smilende.

 

Programleder Solveig Barstad i TV 2 hjelper deg.

– Synliggjøre den journalistiske prosessen 

Programlederen understreker at det ligger mye jobb bak hver sak.

– Vi skal prøve å synliggjøre den journalistiske prosessen og vise steg for steg hvordan ting er. Ofte kan folk tenke at vi bare kommer brasende på døren til en produsent. Det skjer mye før vi kommer dit.

Hun forteller at det de driver med egentlig er helt «alminnelig journalistikk».

En typisk arbeidsmetode er at de får tilsendt en klage, og så tar en prat med vedkommende for å finne ut hva problemet er. Deretter snakker de ofte med noen faglige eksperter, for å finne ut om det er noe som kan klages på. 

– Så må vi så klart sjekke med dem som blir utsatt for kritikk, hvordan de ser på saken. De kan jo kanskje ha en helt annen oppfatning, sier hun.

Hun innrømmer at hun egentlig ikke er så konfronterende som person.

– Men det er jo egentlig bare det at vi lurer på noe, og vil ha svar. En trenger ikke alltid være så sint, selv om man skal konfrontere noen, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS