Medieforsker har lite tro på at egne TV-serier kan redde Snapchat sitt brukerfall

– Jeg tviler på at dette er noe som kan gjøre at de får mange flere brukere, men jeg tror det kan gjøre at brukerne er lenger inne på appen, sier medieviter Gry Rustad.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Snapchat Originals er den nye satsingen til det amerikanske selskapet. Hittil består kanalen av tolv egne tv-serier som er produsert i samarbeid med store filmselskaper.

To av de produseres av skaperne bak reality serien «Keeping up with The Kardashians» og «Real World».

– Det blir litt heseblesende. Jeg tror de må finne ut av hvilket innhold som funker for at det virkelig kan ta av, og det kan nok ta litt tid, men det er absolutt mulig at de kan få det til, sier Gry Cecilie Rustad, medieviter ved Universitetet i Oslo til Medier24. 

Ifølge tallene til Ipsos hadde 63 prosent av alle nordmenn en profil i kvartal to i 2018, mens det fjerde kvartal var 59 prosent som hadde en profil. 

Superkorte episoder

De første seriene som rulles ut er i en rekke sjangre, blant annet dramaserien The Dead Girls Detective Agency, komedien Co-Ed og dokuserien Endless Summer.

– Det som er nytt med Snap Originals er at de er først ute med å lage serier i vertikalt format – som er tilpasset plattformen. I tillegg tar de i bruk filter og grafiske elementer som gjør at serie-opplevelsen blir litt annerledes, sier Gry Cecilie Rustad, medieviter ved Universitetet i Oslo til Medier24. 

Rustad har tro på konseptet, spesielt i en tid der mange setter pris på underholdning for eksempel når de venter på bussen. 

– Originals fungerer kun på smarttelefon. Hvis en prøver å se serien på YouTube fyller bildet kun midten av skjermen, og det ser veldig rart ut. Det er såkalte mikroskopiske serier som har en lengde på rundt to til tre minutter og er perfekt å se på mens du venter på bussen eller mens du kjeder deg.

Hun har også to på serien Co-Ed, som har hatt premiere på Snap Originals. 

– Co-ed syntes jeg er bra og den har noen kjente skuespillere, typisk ungdomsdrama med morsomme tvister, sier hun. 

 En kilde i Snapchat sa til NRK at det har vært en langt arbeid som ligger bak lanseringen, og at de har jobbet med å få på plass plattformen i to år. 

– Vi brukte over to år på å bygge en plattform for video i høydeformat som ble designet for mobil, og til nå har det vært en stor suksess. Endelig kan vi presentere eget innhold på Snapchat som nå er tilgjengelig i Norden. Seertallene er tredoblet i USA der det først ble lansert noen år tilbake, sier en kilde i Snapchat til NRK i forbindelse med lanseringen i februar.

 

– Tviler på at de får flere brukere

Seriene vil dukke opp i Discover, men man kan også abonnere på de ulike seriene. Ifølge TechCrunch mistet Snapchat 353 millioner doller siste del av 2018 – i tillegg mistet selskapet tre millioner daglige følgere. 

– Jeg tviler på at dette er noe som kan gjøre at de får mange flere brukere, men jeg tror det kan gjøre at brukerne er lenger inne på appen, sier Rustad.

18–34 åringer bruker mer tid på mobilen enn på TV, og innen 2019 vil mobilen overgå TV-en som en underholdningskanal, ifølge en rapport fra nielsen.com. Dette prøver Snapchat å imøtekomme.

Lokal produksjon

Det er ikke laget noen norske tv-serier til plattformen enn så lenge, men Geeohsnap, Matkanalen, Media247 AS, NRK, Splay og VGTV produserer innhold på Snapchat Shows i Norge. 

– Vi mener mat er et veldig lokalt tema. Vårt matinteresserte publikum leter etter internasjonal inspirasjon, men vil også ha lokale oppskrifter, kokker og ingredienser i sesong, sa Matkanalens Øyvind Lindøe i en pressemelding i forbindelse med lanseringen av Snap Shows.

Lindøe fortalte til Medier24 at de nådde om lag 150.000 unike brukere i løpet av de første ukene med Snap Shows

– Det må jo kunne sies å være en pangstart?

– Ja, det må man vel kunne si, sa Lindøe til Medier24.

Powered by Labrador CMS