Lucy Kueng, Kristin Clemet og Ole Jacob Sunde er blant gjestene som snakker om fremtidensmedier i podkasten Tinius Talks fra Stiftelsen Tinius.

Slik blir fremtidens mediehus: 10 medie­personligheter deler sine teorier

Hvordan blir fremtidens mediehus? Hvem er de nye mediebrukerne? Og hvilken rolle kommer journalistikken til å spille i fremtiden?

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I ti spesialepisoder av podkasten Tinius Talks snakker Kjersti Løken Stavrum, adm. dir. i Stiftelsen Tinius, om framtidsscenarioer for mediene med gjester på øverste hylle. Temaene strekker seg fra Generasjon Z og nye krav til journalistikken, til distribusjon og innovasjon.

Alle episodene finner du her.

Lucy Kueng om innovasjon

Professor og internasjonalt anerkjent ekspert på strategi, innovasjon og lederskap med et sterkt fokus på konsekvensene av digitalisering. Hør episoden her!

Det viktigste mediehus må tilegne seg i fremtiden er kunnskap om brukerne sine, sier Kueng. «One of the cultural issues is inventing again what being close to audiences really means.” Hun anbefaler mediene å stille spørsmålene: “Hvilken verdi tilfører vi? Hvordan blir vi oppfattet? Og hvem er våre brukere?».

Anders Grimstad om Gen Z

Head of Tech Experiments i Schibsted, og jobber daglig med utvikling av ny teknologi som skal forme fremtidens mediehus. Hør episoden her!

Det at mediehus skal kurere alt innhold selv, tror Anders Grimstad er en farlig tilnærming til fremtiden. Han minner om at Generasjon Z er en kreativ generasjon: «Om man ser på sosiale plattformer så er det brukeren selv som kurerer innholdet.»

Victoria Svanberg om ledelse

Styreleder i den svenske bransjeorganisasjonen Tidningsutgivarna, eier og styreleder i Nya Wermlands-Tidningen og styremedlem i Polaris Media. Hør episoden her!

Økt konsolidering og samarbeid er nøkkelord for fremtidens mediehus, mener Svanberg: «Vi blir færre og større eiere, og mye blir enklere da.»

Ole Jacob Sunde om eierskap

Styreleder i Stiftelsen Tinius og Schibsted. Hør episoden her! 

Det kan bli flere stiftelser som eier medier i fremtiden. Sunde mener det er en fordel for alle børsnoterte selskaper å ha eiere som kan investere i å forstå fremtiden og tenke langsiktig: «En stiftelse kan ikke sitte i baksetet. Den må være en tenketank som er med å forme tankegodset som skal inn i strategiene.»

Kristin Clemet om mediekritikk

Daglig leder i den liberale tankesmien Civita, og en aktiv samfunnsdebattant, mediekritiker og tankeleder. Hør episoden her!

Det vil bli økt etterspørsel etter kvalitetsjournalistikk i fremtiden og redigerte medier vil få en renessanse, sier Clemet. Hun håper likevel det blir mer mediekritikk: «Jeg tror det vil øke respekten og tilliten til mediene å høre hvor vanskelige spørsmål man må ta stilling til.»

Geir Terje Ruud om samarbeid

Utviklingsdirektør i NTB, og har jobbet med samarbeidsprosjekt i en mannsalder. Hør episoden her!

Ruud er ikke i tvil om at ressursene kan brukes smartere i fremtidens mediehus. Han mener flere forslag bør kastes opp i lufta: «Den løpende nyhetsovervåkningen, kunne den plasseres ett sted så vi alle sammen kan bruke ressursene våre smartere?», spør han.

Cathrine Laksfoss om distribusjon

Administrerende direktør i Schibsted Distribusjon, som nå skaper vekst gjennom å tenke helt nytt om distribusjon. Hør episoden her!

Netthandelen vokser og mange distribuerer andre varer sammen med avisen. I fremtiden vokser distribusjonens muligheter, sier Laksfoss: «Vi jobber for at du kan gjøre det vi kaller ‘one-click-shopping’: At når du bestiller så betaler du og får leveringsløsningen samtidig.»

Ivar Steen-Johnsen om unge mediebrukere

Fagdirektør i Nordic Screens med bred erfaring fra tradisjonelle medier – og jobber nå med og for mediebrukere under 30 år. Hør episoden her!

I fremtiden må det skapes et større mediemangfold, ellers overlater vi påvirkningen av de unge til tilfeldige krefter i andre land, mener Steen-Johnsen: «Det er så viktig at vi pøser på med kvalitetsinnhold i videoformatet, i ungdommens form, på deres egne plattformer.»

Christian Printzell Halvorsen om markedsplasser

Administrerende direktør i Finn og leder av de nordiske markedsplassene til Schibsted i Norden. Hør episoden her.

Vi har lettere for å selge enn å kjøpe bruke varer på markedsplasser, men også kjøp av brukte varer vil øke i fremtiden, sier Halvorsen: «Det er også en trend at man har et litt mindre behov for å eie, og kan kanskje i større grad leier eller bruker andre mekanismer.» 

Dan Ouchterlony om entreprenørskap

Investment manager i Schibsted Sverige, og jobber daglig med gründere og innovasjonsmiljø. Hør episoden her! 

Det er sunt at det blir større konkurranse om å inngå partnerskap med startups, sier Ouchterlony: «De beste entreprenørene er veldig interessert i å vite hvem som investerer og hvorfor de skal investere. Det er bra at man bryr seg om hvor pengene kommer fra.»

Alle de ti spesialepisodene er uformelle samtaler om ulike sider av de neste utfordringene for mediehusene, og varer under 30 minutter.

Du finner Tinius Talks fra Stiftelsen Tinius i din favorittspiller for podkaster. Blant annet:

Usikker på hvordan du lytter til podcast? Trykk her!

 
Powered by Labrador CMS