Fredrik Skavlan.

Skavlan mister seere i TV 2-premieren, men kanalen er likevel fornøyd: – Leverer godt over våre egne forventninger

Totalt har over en halv million vært innom Skavlan-innhold i løpet av helgen, ifølge en pressemelding fra TV 2.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag hadde Fredrik Skavlan sin første sending på TV 2, etter overgangen fra NRK. I en pressemelding sier kanalsjef Trygve Rønningen at han er svært fornøyd med tallene fra både Skavlan og Senkveld. 

Totalt fulgte 440.000 seere Skavlan og 582.000 seere så Senkveld-premieren på TV 2 fredag.

– Vi er super-fornøyd med fredagen vår, og premiereprogrammene våre. Skavlan og Senkveld leverer godt over våre egne forventninger. Debutantene Helene og Stian gjør en fantastisk jobb og sammen med Fredrik Skavlan bidrar de til at TV 2 ble den desidert største kanalen i den kommersielle målgruppen 20-49 år, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2 i en pressemelding. 

En av årsakene til at Skavlan gikk over til TV 2 er muligheten for å lykkes bedre i strømmemarkedet. Rønningen sier de er fornøyde med det digitale fotavtrykket til Skavlan hos TV 2. 

– Ved siden av seertallene lineært, er vi også svært tilfreds med Skavlans digitale fotavtrykk i løpet av de siste dagene. Høsten er lang, og vi skal jobbe hardt for å gi seerne gode fredagskvelder utover, sier Trygve Rønningen i meldingen. 

Blant seerne mellom 20-49 år valgte 31,5 prosent TV 2 og 27,4 prosent blant alle TV-seerne valgte TV 2 fredag kveld, ifølge meldingen. 

Faller

Før sommeren kunne Medier24 melde at Skavlan har mistet 400.000 seere på åtte år. Denne våren lå Skavlan-programmene hos NRK på et gjennomsnitt på rett i overkant av 700.000 seere per program, ifølge tall Medier24 fikk tilgang til. 

Fallet til 440.000 seere på førstegangsvisningen av programmet og totalt 500.000 som er innom, om man også regner med blant annet Sumo, er markant. 

Da nyheten om at Skavlan flytter fra NRK til TV 2 sprakk i vår, sa Skavlan at han var klar for at et fall kanskje kunne være utfallet av flyttingen.

– Etter over tjue år kan man ikke vedta fornyelse på seminar. Vi må endre forutsetningene og risikere noe av det vi har bygget opp. Kanskje må vi også våge å bli mindre for å bli bedre, sa han i en pressemelding. 

Sterkeste Senkveld-åpning siden 2015

Senkveld-premieren med Stian Blipp og Helene Olafsen leverte også over forventning. Med 582.000 seere, karret de seg ifølge pressemeldingen til 60,8 prosent av den kommersielle målgruppen (20-49 år). 

Helene Olafsen og Stian Blipp.

Det er den sterkeste sesongåpningen for Senkveld siden 2015, ifølge meldingen. Da det ble klart at Blipp og Olafsen tok over etter Thomas Numme og Harald Rønneberg, sa Blipp at han lovet god fredagsunderholdning også fremover. 

– Vi kan med hånden på hjertet love at vi skal gjøre vårt beste for at fredagskvelden og Senkveld fremdeles skal være et fantastisk varmt, morsomt og trygt sted å være. Herregud som vi gleder oss, sa Stian Blipp i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS