Schibsted leverte kvartalsresultatet for fjerde kvartal 2020 fredag morgen.
Her er det klart at Schibsted i sin helhet omsatte for 3.620 millioner i fjerde kvartal - en forbedring på hele ni prosent mot samme periode året før.
Også resultatet (EBITDA) øker med hele 45 prosent til 665 millioner kroner. Samlet sett satt Schibsted igjen med nær 2 milliarder kroner etter å ha betalt regningene i fjor.
Nyhetsmediene glitrer
Schibsteds nyhetsmedier har passert to milliarder kroner i omsetning i fjerde kvartal.
En positiv digital inntektsutvikling og god kostnadskontroll bidro til at omsetningen for Schibsteds nyhetsmedier vokste med 5 prosent i fjerde kvartal 2020, og endte på over 2 milliarder kroner. Det gir en fortjenestemargin på 14 prosent - eller 278 millioner kroner. Det er en forbedring på hele 87 prosent, opplyser selskapet.
– Både de siste kvartalstallene og hele 2020 ble bedre enn vi våget å håpe på, i et ekstraordinært år. Resultatet skyldes et sterkt engasjement og økt betalingsvilje for våre nyhetsprodukter, god kostnadskontroll og en fantastisk innsats fra våre medarbeidere, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.
Omsetningsveksten i fjerde kvartal ble drevet av en solid vekst i digitale abonnement, en underliggende vekst på 22 prosent sammenlignet med 2019.
Men også de digitale annonseinntektene forbedret seg sammenlignet med forrige kvartal, og økte underliggende med 7 prosent. Markedet for store nasjonale annonsører fortsatte å bedre seg i årets siste kvartal, og bidro til veksten.
– Både Q4 og 2020 er preget av en høyere betalingsvilje for vår journalistikk, noe som er gledelig fordi konkurransen om brukernes tid er veldig sterk. I tillegg har annonseorganisasjonen vist en offensivitet og kreativitet som er beundringsverdig, i et annerledes og volatilt marked. Det har resultert i en rekke nye produkter og samarbeid i både Norge og Sverige, til glede for våre kunder. At vi i tillegg har 3 millioner innloggede Schibsted-brukere hver dag i disse landene gir oss et solid fundament. Det gir oss tilgang til data som skaper store muligheter fremover, med tanke på å utvikle enda mer effektive produkter og bedre innhold for våre kunder, sier Siv Juvik Tveitnes.