Schibsted med solide resultater: Øker omsetningen med over 150 mill

Mediekonsernet tjener mer penger digitalt - og nyhetsmediene bidrar også til en solid bunnlinje.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag kom resultatet for Schibsted i tredje kvartal og det viser at omsetningen vokser med 156 millioner og ender på 3.188 mill.

Konsernet gjør det dermed sylskarpt og forbedrer bunnlinja med 25 prosent når de nå presenterer et driftsresultat på 678 mill i tredje kvartal.

Den totale omsetningen i selskapet er da kun ned én skarve prosent year-on-year og dermed kan Schibsted konstatere at de har foreløpig kommet seg helskinnet ut av et utfordrende 2020 med korona.

Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted.

– Som et resultat av omsetningsgjenoppretting, og sterkt støttet av skjerpet kostnadskontroll og midlertidige kostnadsbesparelser, oppnådde alle forretningsområder gode marginer i tredje kvartal. Spesielt leverte News Media en ekstraordinær sterk margin ettersom kostnadsprogrammet har gått raskere enn tidligere planlagt og på grunn av lavere kostnader drevet av fjernarbeid, skriver konsernsjef Kristin Skogen Lund i en børsmelding.

Brukerbetaling øker - annonse svekkes

Nyhetsmediene i konsernet øker inntektene med to prosent og ender på en omsetning på 1.791 mill. Bunnlinja øker med over 60 prosent og ender på 266 mill mot 165 mill på samme tid i fjor.

Driveren bak veksten er økte brukerinntekter som en følge av både volum og økt pris. Konsernet melder at de har økt abonnementsinntektene med fire prosent - hvor digitale abonnement har en vekst på hele 19 prosent. Særlig i Norge gjør nyhetsmediene det skarpt, opplyser selskapet.

Årsaken til den solide bunnlinjeveksten kommer som en følge av kostnadsprogrammer, sparte penger som en følge av hjemmekontor - og økende inntekter.

Powered by Labrador CMS