Nå går Schibsted ut med en melding om at de fraråder ansatte å ha den lastet ned.
Sterk anbefaling
I en melding til sine ansatte uttaler Schibsted:
«På grunn av hensyn til personvern og sikkerhet ber vi alle våre ansatte om å tenke nøye over om du trenger å ha TikTok installert på dine mobile enheter eller ikke.
I dag gir Schibsted en sterk anbefaling om at alle våre ansatte skal vurdere om de trenger TikTok-appen eller ikke. Dette er spesielt viktig for alle våre journalister og andre redaksjoner som arbeider med kildefølsomme saker.
Anbefalingen er basert på sikkerhets- og personvernhensyn som er reist om TikTok både i USA og EU.
Foreløpig har Schibsted besluttet å ikke forby Tik-Tok».
Kommunikasjonsdirektør Camilla Kim Kielland i Schibsted News Media & Next opplyser til Medier24 at det ikke er et forbud, men:
– I redaksjonelle miljøer - der behovet for utstrakt grad av hensyn til kildevern og sensitive opplysninger - er det generelle rådet likevel å fraråde denne type applikasjoner. Så har vi jo også et generelt råd om å vise varsomhet med å ta med telefonen sin i fortrolige kildemøter, TikTok eller ikke.
SVT og NRK
Medier24 omtalte SVTs beslutning i midten av august og hørte deretter med NRK. De hadde så langt ikke tatt noen avgjørelse om TikTok, men teknologidirektør Heidrun Reisæter uttalte:
– Vi har fått med oss SVTs beslutning. Det er naturlig for oss å gjøre jevnlige vurderinger av tjenester med tanke på personvern både for personlig bruk og publisering, men vi har ikke noen endret anbefaling om bruk av TikTok for NRKs medarbeidere pr nå.