Sven Arne Buggeland er konserntillitsvalgt i Schibsted, og forteller at de fra et ansattperspektiv står bak endringene som nå skjer i selskapet.
– Vi tenker at løsningen er den beste for Schibsted i overskuelig fremtid, sier Buggeland til Medier24.
Tirsdag ble det klart at Schibsted skiller ut internasjonale rubrikkannonser i et eget selskap, og samtidig beholder Schibsted som et eget nordisk selskap, hvor både avisene og de nordiske rubrikkselskapene blir igjen.
Han sier at selv om dette er den tredje, og hittil største, omorganiseringen på mindre enn to år, så er de ansatte forberedt på flere endringer i selskapet framover.
– Sikrer annonsesamarbeid og datadeling
Han understreker likevel at for de aller, aller fleste vil hverdagen som Schibsted-ansatt fortsette som vanlig.
– For det store flertallet av ansatte vil hverdagen gå som vanlig, og vi skal fortsette å skape fremragende journalistikk eller bidra til selskapet på de måtene vi gjør til daglig, sier Buggeland.
Det har ifølge Buggeland ikke vært snakk om nedbemanninger i forbindelse med denne runden omorganiseringer, men det er mulig at det kan skje noen omrokkeringer for ansatte som jobber i støttefunksjoner tett på konsernledelsen.
Den konserntillitsvalgte skryter av selskapet for informasjonen de har gitt til de ansatte rundt endringene tirsdag formiddag.
– Det er klart at folk lurer på hva konsekvensene av dette er for dem, og vi ser at ledelsen har gått ut og informert bredt og godt nå i formiddagstimene. Det er bra, sier han.
Han er også glad for at de nordiske rubrikkselskapene, som for eksempel Finn.no, ikke blir med ut i det nye, internasjonale selskapet.
– Nye Schibsted blir et rent nordisk selskap, og det er en modell som sikrer annonsesamarbeid og deling av data på tvers av de nordiske landene. Det er til det beste for vår publisistiske kjernevirksomhet, sier han.
Tinius-stiftelsen har gått ut og sagt at de støtter delingen, det samme har en rekke redaktører i flere Schibsted-aviser.
Glad for at vi får en kvinne på topp
Han ønsker også Skogen Lund velkommen som ny administrerende direktør i Schibsted, og gleder seg over at selskapet har fått en kvinne som ny leder.
– Det er flott at vi får en kvinne som konsernsjef, fordi likestilling og mangfold og viktig for oss i Schibsted som konsern.
– Ja, dere har jo hatt noen utfordringer med kvinneandelen på topp hos dere?
– Ja, det kan du si, svarer han.
Videre sier han at han tror Skogen Lunds erfaring fra NHO kommer til å bli viktig for å sikre et godt samarbeid framover.
– Som tidligere NHO-sjef forstår hun verdien av partssamarbeid i et organisert arbeidsliv. Det ser vi på som noe svært positivt, sier han.