Schibsted News Media skal ikke lenger ha sjefredaktører i ledergruppa til konserndirektør Siv Juvik Tveitnes.
Det ble de ansatte informert om på et allmøte fredag.
– Redaktørene går ut av ledergruppen, men vi kommer til å ha en utvidet ledergruppe som også møtes regelmessig med både strategien vår og den langsiktige bærekraften. Mediehusene er representert i ulike fora og vi har tett kontakt med både publisherne og ledergruppene i de ulike mediehusene, forteller konsernsjef Tveitnes til Medier24.
– Hvordan ble det tatt i mot av sjefredaktørene dine?
– Vi har hatt flere diskusjoner om dette prosjektet og noen av dem har vært vanskelige, men så tror jeg at organisasjonen skjønner rasjonale rundt det. Dette betyr blant annet at redaktørene får bruke mer tid på journalistikken og produktutviklingen, fortsetter Tveitnes.
– Det er lett å kritisere Schibsted nå for å «hive ut redaktørene» fra toppledelsen?
– Jeg opplever ingen sterk kritikk rundt dette. I Schibsted News Media jobber vi i et stort felleskap og jeg tror ingen selskaper er tjent med å ha veldig store ledergrupper. Dette gjør vi for å styrke journalistikken og samfunnsoppdraget - og dette vil gi mer kraft til mediehusene i en vanskelig tid.
I stedet for å ha sjefredaktører i ledergruppen, så er det personer med ansvar for flere merkevarer som sitter der med kommersiell kompetanse.
Gjør flere endringer
Tveitnes understreker at dette er en liten del av en større omstillingsprosess. På allmøtet ble det også lagt fram delvise planer på hvordan man ser for seg å omstille fremover.
Fra før er det kjent at Schibsted skal kutte 500 millioner kroner med effekt i 2020 og 2021. Nå har selskapet kontroll på en plass mellom 300-350 millioner kroner og dermed gjenstår det mellom 150-200 millioner kroner.
De største kuttene og endringene skulle gjøres på fire bolker:
Kutt i svenske Aftonbladet. Tveitnes sier at de merker effekten av kostnadsprogrammet der allerede.
Samordne teknologi i Schibsted på tvers av land
Effektivisering av verdikjeden på print
Forenkle en helhetlig organisasjon i Schibsted News Media
Allmøtet fredag handlet om den siste delen, der de har kommet et stykke på vei, men er på langt nær ferdig med omstillingen. Der ble det også klart at i den nye organisasjonen, så skal en rekke fagområder samles innen inntekter og total lønnsomhet.
De legger også det digitale produktutviklingansvaret tilbake i hvert enkelt mediehus. Blant annet har VG Lab jobbet med alternative inntektsstrømmer autonomt - nå blir det også mulig for de andre mediehusene å jobbe mer med dette på egen kjøl, forteller Tveitnes.
– Hver enkelt merkevare skal utover det som går på annonse og «consumer business», jobbe med egen forretningsutvikling med egen merkevare og marked.
Ser ikke på endringen som en svekkelse
Sjefredaktør Gard Steiro i VG sier til Medier24 at han opplever den nye organiseringen av ledelsen som lite kontroversiell.
– Hun er styreleder i VG og jeg rapporterer til henne og sjefredaktørene møtes i diverse forum hele tiden. Om vi sitter i ledergruppen konkret eller en utvidet ledergruppe er ikke avgjørende for om vi lykkes, sier Steiro og legger til:
– Jeg oppfatter at kraften i Schibsted og kraften i VG blir ivaretatt - som handler i bunn og grunn om å få nok utviklingskraft til å finansiere journalistikken.
– Du ser ikke på dette som en svekkelse av redaktøren?
– Nei, jeg oppfatter at intensjonen er det motsatte - å styrke forretningsutviklingen for å klare å finansiere journalistikken i fremtiden.
– Enten alle eller ingen
Sjefredaktør Trine Eilertsen i Aftenposten sier hun tar avgjørelsen om ny toppledelse med knusende ro.
– Dette kommer til å gå helt fint, for det er ikke å sitte i ledergruppen som avgjør om vi lykkes eller ikke. Vi har forsøkt flere ting i Schibsted, sier Eilertsen.
Hun viser til at de har hatt alle redaktørene i gruppa før - noe hun mener ble for tungrodd og ineffektiv. De har også forsøkt å ha noen redaktører der - som hun mener fungerer dårligst.
– Enten må alle, eller så må ingen sitte der, avslutter hun.