Siv Juvik Tveitnes.

Schibsted Media kutter 350 årsverk

Skal spare i hele konsernet, og kuttene blir ikke jevnt fordelt.

Publisert Sist oppdatert

Schibsted Media skal slankes med 350 årsverk, noe som tilsvarer rundt 13 prosent av arbeidsstyrken i mediekonsernet.

Det fortalte konsernsjef Siv Juvik Tveitnes til Schibsteds 2800 ansatte i et allmøte onsdag klokken 10.

Det er ledelsen som har bestemt tallet for å møte målene om å bli lønnsomme, sier konsernsjefen i møtet.

– Dette er et betydelig nummer. Det er ikke en beslutning vi tar lett på, sier Juvik Tveitnes i møtet.

Hun sier mange nok nå vil lure på hvordan dette går utover jobben og arbeidsplassen sin.

– Vi har ikke alle svarene, og det er for respekt for de pågående prosessene vi har med de tillitsvalgte, sier hun.

– Noen må ta mer

Målet er at medarbeiderne i ulike deler av konsernet innen få uker skal få mer konkret informasjon om hvordan deres organisasjon påvirkes og hvilke virkemidler som settes inn. 

– Vi kan ikke spesifisere hvordan disse kostnadskuttene vil bli over hele bedriften. Kuttene vil ikke bli jevnt fordelt. Noen må ta mer enn 13 prosent, mens andre vil se mindre reduksjoner, sier Juvik Tveitnes.

Kutt-antallet på 350 årsverk bekreftes i en pressemelding. Der skriver Schibsted at det ikke er en lett beslutning å måtte gi avkall på dyktige ansatte.

– Men slik den økonomiske situasjonen har utviklet seg, er det ingen annen utvei, sier Juvik Tveitnes i pressemeldingen.

Presenterte tidslinje

Schibsted omorganiserer også noe. Det er allerede kjent at Espen Sundve blir Chief Product Officer, og skal etablere produkt som eget forretningsområde.

«Den nye organisasjonsmodellen legger også økt vekt på tverrfaglige team og deling av ressurser der det er hensiktsmessig», står det i pressemeldingen.

I møtet presenterer Siv Juvik også en tidslinje.

Frem til midten av februar skal de planlegge hvordan organisasjonen skal se ut og hva som blir annerledes.

Frem til starten av april skal gå over til det de kaller Nye Schibsted, og gjennom hele perioden skal de ha forhandlinger med tillitsvalgte.

I april er planen å implementere endringene.

Ga beskjeden før jul

Juvik Tveitnes har så langt vært sparsommelig med detaljene. Før jul var beskjeden at de må forberede seg på å bli færre ansatte, og at de må bli mer lønnsomme.

Forrige uke fortalte hun til Medier24 at kuttene vil ramme hele organisasjonen – både i Norge og i Sverige – redaksjonelt og kommersielt. 

Til Dagens Media har hun sagt at papiravisen som forsvinner først vil bli Aftonbladet - uten at hun kan si om eller når det vil skje.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS