Siv Juvik Tveitnes og Øyulf Hjertenes.

Schibsted-topp: – Bergens Tidende og Aftenbladet lykkes med mye, men vi har fortsatt en veldig lang vei å gå

Øyulf Hjertenes gir seg som BT-redaktør for å bli direktør for Schibsted Kyst. Men hva er egentlig det? Schibsted News Media-topp Siv Juvik Tveitnes forklarer.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag kom beskjeden om at Bergens Tidende-redaktør Øyulf Hjertenes slutter – for å bli direktør i Schibsted Kyst.

Men hva er egentlig det? Toppsjef i Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes, forklarer at Schibsted Kyst er en overbygning for Schibsted-mediene på Vestlandet - det vil si Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Vestnytt, Askøyværingen, Bygdanytt og Strilen.

– Schibsted Kyst er en fellesbenevnelse for våre mediehus på Vestlandet. Det er ikke noe eget selskap eller et konsern internt i konsernet, sier hun til Medier24 og legger til:

– Nå lager vi en strukturendring. Øyulf Hjertenes får det overordnede ansvaret for denne porteføljen av mediehus, sier hun.

Hun peker på at målet er å lykkes med vekst i de digitale brukerinntektene – for alle Schibsteds mediehus. Og at det blir en av Hjertenes' viktigste oppgaver i tiden fremover. 

– Det er tydeligere enn noen gang tidligere at Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende har felles utfordringer, forklarer hun og peker på at det blant annet handler om å jobbe strategisk med inntektsøkning og opprettholde nummer en-posisjon lokalt.

– Må justere ned kostnader over tid

– Hva skal Hjertenes egentlig gjøre? 

– Han får det overordnede ansvaret for hvordan mediehusene i hans portefølje skal være digitalt bærekraftige og hvordan mediehusene kan sørge for digital inntektsvekst. Det handler også om å jobbe med kostnader på en riktig måte, sier Tveitnes og legger til:

– Abonnementsmediehusene våre nå har gode resultater. De har vært gjennom noen heftige økonomiske år, men nå har de god økonomisk utvikling. Men vi er likevel avhengige av å skape inntektsvekst for alle mediehusene våre. Det skal Hjertenes jobbe med. 

– Hva legger du i «jobbe med kostnader på riktig måte»?

– Vi tror vi må justere ned kostnadene over tid her – men denne omleggingen handler først og fremst om å sørge for digital inntektsvekst.

– Fortsatt en lang vei å gå

Hun er klar på at selv om Vestlandsavisene til Schibsted har lyktes med mye de siste årene, er de ikke i mål med satsingen på digitale inntekter. 

– BT og Aftenbladet lykkes med mye, men vi har fortsatt en veldig lang vei å gå. Vi har en ambisjon om å bygge digitalt bærekraftige mediehus. Der er vi ikke i dag. Vi har fortsatt en stor avhengighet av papirinntekter. Å jobbe strategisk med økning av de digitale inntektene er den høyeste prioriteten de i denne strukturen skal jobbe med. 

Tveitnes understreker at de skal være et firkløver som jobber tett sammen om «Schibsted Kyst»-prosjektet. 

– Hjertenes kan ikke gjøre dette alene. Han skal jobbe i team med de to ansvarlige redaktørene i Aftenbladet og BT – i tillegg til den nye daglige lederen i Schibsted Kyst, sier hun.

– Ingen større strukturelle grep

I slutten av september ble det klart at Schibsteds konserndirektør for lokalaviser på Sør- og Vestlandet, Sturle Rasmussen, takket for seg i konsernet – uten at det skulle ansettes noen erstatter. 

– Vil noe av porteføljen til Sturle Rasmussen gå inn den nye porteføljen til Hjertenes? 

– Ja, Sturle Rasmussen hadde ansvaret for lokalavisene på Sør- og Vestlandet. Nå selger vi jo lokalavisene på Sørlandet. Og så får Øyulf ansvaret for de lokalavisene vi har på Vestlandet, sier hun. 

– Ligger det an til store strukturendringer for Schibsteds mediehus på Vestlandet? 

– Overhodet ikke. Vi gjør ingen større strukturelle grep. Det ligger ikke an til det nå.

– Men du utelukker ingenting i fremtiden? 

– Nei, jeg utelukker ingenting i fremtiden. 

På spørsmål om dette kan knyttes opp mot den varslede satsingen på næringslivsjournalistikk i Schibsted, gjennom et E24-samarbeid, er Tveitnes klar på at disse to prosessene må sees på uavhengig av hverandre. 

– Det er to ulike ting, som begge handler om å styrke vår posisjon i markedet. Satsingen rundt næringsliv handler om at vi ønsker å styrke posisjonene til BT og Aftenbladet. De er veldig nær en veldig sentral del av norsk næringsliv. De kan lage journalistikk som det er vanskelig for andre å kopiere, ettersom de sitter så tett på en sentral del av næringslivet, sier hun.

Powered by Labrador CMS