Årets regnskapstall viser at Sandefjords Blad, som er eid av Amedia, opplevde en nedgang i fjor. Årsregnskapet viser et driftsresultat på 13,7 millioner i 2017 til 11,3 millioner i 2018.
Lokalavisen hadde et resultat før skatt på 11,5 millioner i 2018 og 14 millioner i 2017.
Til tross for nedgangen er ansvarlig redaktør i avisen, Steinar Ulrichsen, fornøyd med fjoråret.
– Vi er kjempefornøyde med resultatet, tatt i betraktning hvilke utfordringer vi har stått i. Markedsavdelingen har klart å utvikle nye og gode løsninger, sier Ulrichsen.
I redaksjonen har de kjempet for å øke lesningen digitalt, for å motvirke frafall av nye abonnenter, ifølge Ulrichsen.
– Spesielt har vi satset på lesing blant dem under 45 år – her har vi sett gode resultater, spesielt i fjor høst, sier han.
Satser på eiendomsannonser
Lokalavisen har tatt flere grep og markedsavdelingen i avisen har blant annet satset på og utviklet avisas tilbud når det kommer til bolig- og eiendomsannonser.
– Markedsavdelingen utfordres kontinuerlig, og jeg vet at Tom Karlsen har gjort en formidabel innsats for eiendomsannonser. Vi har dessuten tatt rollen som mediebyrå overfor lokale annonsører, sier Ulrichsen.
Sandefjords Blad opplever den samme trenden som flere aviser gjør – vekst når det gjelder betalende abonnenter digitalt.
– Redaksjonelt har vi lyktes med digitalisering og vekst på betalende abonnementer. Vi har nå en andel på over 40 prosent rene digitale abonnenter – og det med en høy lesing av e-avisa vår. Det er vi veldig fornøyde med, men det gir økt sårbarhet for frafall.
2018 har derfor vært et år der vi har måttet jobbe hardt for å øke den digitale lesingen.
– Det har vi lyktes med – og vi har derfor hatt et godt utgangspunkt for 2019, sier Ulrichsen.
Sandefjords Blad | 2018 | 2017 | Endring |
Omsetning | 68 mill. | 71 mill. | -4,22 % |
Driftsresultat | 11,3 mill. | 14 mill. | -19,3 % |
Resultat før skatt | 11, 5 mill. | 14 mill. | -18 % |
| | | |
Driftsmargin | 17 % | 20 % | -15 % |