Redaksjonen i MittJessheim, fra venstre: Journalist Linda Ingjer, Journalist Knut Storvik, Ansvarlig redaktør Magne Storedal og Sjefsredaktør Caroline Bjerkland. Benedicte Storm Bamvik
Romerikes Blad lanserer to nye aviser: – Vi vil gjøre Jessheim stolt
– Det er et underskudd på nyheter og nyhetsdekning her. Det er det vi nå må prøve å fylle opp, sier Romerikes Blad-redaktør Magne Storedal om de nye nettavisene i Lillestrøm og på Jessheim.
Onsdag lanseres MittLillestrøm og MittJessheim, som skal bli de to nye digitale lokale nettavis-satsingene til Romerikes Blad.
Det er journalistene Bjørn Ivar Bergerud (leder), Tina Aardahl og Stine Løkstad som vil jobbe med nettavisen i Lillestrøm, mens på Jessheim består redaksjonen av Caroline Bjerkland (leder), Linda Ingier og Knut Storvik.
Medier24 har møtt den sistnevnte trekløveren, som gleder seg stort til å levere viktig og dagsordensettende journalistikk til lokalbefolkningen på Jessheim.
– Det er et underskudd på nyheter
Magne Storedal, ansvarlig Redaktør i Romerikes Blad, har stor tro på at satsingene kommer til å ha stor betydning for lokalsamfunnet.
– Vi ser at i nord så har det kommet lignende satsinger, som har hatt veldig positive utfall. Dette er en utvikling som har spredt seg sørover, til blant annet Lillestrøm og Jessheim som er to store vekstområder. Sistnevnte har foreløpig et innbyggertall på rundt 40.000 mennesker, og de fleste byer med 40.000 innbyggere har jo egne aviser. Jeg tror mange ikke vet hva som skjer i området rundt dem, og med den farten som det vokser her oppe så er det et underskudd på nyheter og nyhetsdekning. Det er det vi nå må prøve å fylle opp, sier han til Medier24.
Den raske veksten har skapt et godt fundament for journalistene. Rundt 16. september startet journalistene å gå rundt i lokalsamfunnet, for å bli kjent med innbyggerne, og med stadig nye innflyttinger og store byggeprosjekter har det ikke vært mangel på nyhetssaker.
– Det er en gavepakke å få lov til å jobbe i et slikt område. Det er nok av saker her oppe og det har vi merket. Når vi er så tett på folk som vi er nå får vi mye info – vi må til og med takke nei til noen av tipsene fordi det er så mye å skrive om. Det er utrolig mange innflyttere her på grunn av Gardermoen og nye prosjekter, i tillegg til de som har røtter her. Med nye behov kommer nye tilbud, og vi kommer til å fortelle om de, og ikke minst får vi muligheten til å skrive om helt nye saker som er ukjent for mange, forteller Caroline Bjerkland, sjefen for satsingen i Jessheim.
Bjerkland får støtte fra journalist Linda Ingjer.
– Det er et stort mangfold av forskjellige typer folk her oppe, som utgjør et veldig spennende samfunn i utvikling. Jeg gleder meg til å bli kjent med de og fortelle historiene deres. Å være med på dette her er noe man ikke kan si nei til, man er midt i smørøyet, sier hun.
– Jessheim er speilet av det moderne Norge
Ansvarlig redaktør i Romerikes Blad, Magne Storedal, forteller at innholdet i lokal-satsingene vil også bli publisert i Romerikes Blad. Han mener de lokale nettavisene bare vil føre til positive utfall for avisen.
– Målet nå i starten er å skape oppmerksomhet og få nye abonnenter. Folk er interessert i nyheter, noe som slår ut i den positive utviklingen til Romerikes Blad med over 29.000 abonnenter, og rundt 16.000 daglige lesere, sier han og legger til:
– Det tallet har utviklet seg i en hyggelig retning de siste årene, ettersom tallet i 2015 var på 24.000. Vi håper på at denne positive veksten vil fortsette etter at satsingene lanseres. Mye av det som blir produsert av satsingene vil bli frontet på Romerikes Blad sin nettavis, og vil migrere seg inn i papirutgaven. Romerikes Blad vil derfor være motoren som skaper trafikk på de nye nettsidene.
I tråd med utviklingen som skjer i byene vil de nye digitale nettavisene vil fokusere på å holde en ung profil, og være attraktive for yngre lesere.
– Mandatet vårt er å holde en ung profil i begge satsingene, og at vi skal nå ut til kvinner som er i småbarnsfasen og lignende. Dette er noe vi må tenke på når vi skal velge ut saker for nettavisene, forteller Caroline Bjerkland.
Storedal har troen på at de kommer til å lykkes med målene sine.
– Det vil helt klart være en mer ungdommelig profil i satsingene enn det vi har i nettavisen til Romerikes Blad. Vi har uttrykket et mål om å sikte oss mot lesere under 45 år. I Jessheim er det en veldig ung befolkning i vekst, i hvert fall i henhold til landsmålestokken, og det er disse vi må sikte oss til. Jessheim er speilet av det moderne Norge, legger Magne Storedal til.
– Tett på befolkningen
De tre journalistene som får hovedansvaret på Jessheim-kontoret har alle lang erfaring i bransjen, men bare to av dem, Caroline Bjerkland og Linda Ingjer har tidligere jobbet for Romerikes Blad. Tredjemann, Knut Storvik, har derimot erfaring fra Gudbrandsdølen Dagningen, som nyhetsjournalist og frontsjef.
– Jeg tror det er en bra miks av oss tre, fordi jeg er jo helt ny her og relativt ukjent for Romerikes Blad og alle de nye innflytterne. Linda og Caroline kjenner området så bra fra før, så jeg tenker det er positivt at jeg kan se hva som skjer i samfunnet med litt nye øyne.
Journalistene har stor tro på at satsingene kommer til å bli en kjempesuksess, og mener det kommer til å bli en utrolig interessant operasjon.
– Jeg har sneket meg rundt og blitt kjent med samfunnet, og det er så spennende å se at man blir så godt mottatt! Vi får veldig mange positive tilbakemeldinger av folk som ser ar Romerikes Blad gir mer oppmerksomhet til lokalnyhetene, og de har mye på hjertet, forteller Linda Ingjer.
– Dette er en redaksjon som i hovedsak skal bevege seg til fots, og bli kjent med bybildet ved å komme tett på befolkningen. Vi skal være så tett på folk at man kan stoppe dem på gata, stille et par spørsmål og be dem om lov til å få lage en sak, forteller Magne Storedal.
For Caroline Bjerkland er det dette en gammel oppskrift som fortsatt er utrolig effektiv. Hun legger vekt på at det er viktig å gå ut å møte folk og høre deres historier, noe som kommer til å være essensielt for de nye satsingene.
– Vi vil gjøre Jessheim stolt og samtidig kunne skrive kritisk og god journalistikk – det er det som skal selge oss, avslutter Knut Storvik.