Undersøkelsen viser at tradisjonell TV fortsatt er det som gjelder på hytta – og at det er adskillig flere som prioriterer å ha TV på hytta framfor innlagt vann.
Hele sju av ti oppgir at de har TV på hytta – mens fire av ti har innlagt vann, opplyser RiksTV i en pressemelding.
Innlagt strøm prioriteres aller høyest – tre av fire av de spurte oppgir at de har innlagt strøm på hytta.
Det er på Østlandet at andelen TV-er på hytta er størst, der hele 80 prosent av de spurte oppgir at de har TV på hytta.
– Hytta for mange handler om frisk luft og fysisk aktivitet, men også om å trekke inn på kvelden og nyte fridagene. Komfort i form av strøm og tilgang til TV er dermed viktig for mange, mens det å kunne hente vann fra brønn eller kilde kanskje er en del av den fysiske fostringen – og sånn sett er ikke innlagt vann en hovedprioritet på hytta, opplyser kommunikasjonsdirektør Kristian Schüffner i RiksTV i meldinga.
Om lag halvparten av de spurte oppgir at de har 4G-dekning på hytta, mens 22 prosent oppgir at de har 3G-dekning.
Likevel er det få, to av ti, som sier at de benytter seg av mobiltelefonen for å strømme TV-innhold mens de oppholder seg på hytta.
Selv de unge, som normalt strømmer mye over mobilen, virker å være forsiktige i så måte når de er på hytta.
- Det er fortsatt forholdsvis dyrt å basere seg på TV over mobilen ved hjelp av mobilnett. Derfor velger nok flere å ty til tradisjonell TV på hytta foran strømming, og derfor selges det også flere hytteabonnement i oppkjøringer til høytider og ferier – som for eksempel nå før påske, sier Kristian Schüffner i RiksTV i pressemeldingen.
40 prosent av Norges befolkning eier eller disponerer hytte, og ifølge undersøkelsen brukes hytta i gjennomsnitt 37 dager i året.
Særlig de over 60 år benytter hytta ofte – 52,2 dager i året tilbringes på hytta for den litt eldre garde.
Ifølge SSB var det per 1. januar 2017 hele 460 000 hytter i Norge. Sju av ti har TV på hytta, og RiksTV er markedsledende i hyttekategorien.
Ifølge undersøkelsen har RiksTV en markedsandel på 27 prosent, foran Canal Digital Parabol med 25 prosent, heter det i pressemeldingen.