Oppdatering tirsdag kveld: Resett er nå tilbake på Vipps
Det skriver Resett på sine sider. Vipps bekrefter dette overfor Filter nyheter, skriver Filter på Twitter.
Filter siterer kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes på at bakgrunnen er brudd på vilkårene for bruk av tjenesten.
- Vi har avsluttet kundeforholdet på grunn av brudd på våre vilkår, som handler om misbruk av Vipps som merkevare, sier hun ifølge Filter.
Hun bekrefter det samme overfor NTB. Medier24 har vært i kontakt med Kjærnes, som sier at de ikke kommenterer enkeltsaker, utover den informasjonen hun har gitt NTB.
Resett-redaktør Helge Lurås skriver i en sms til Medier24 at de foreløpig ikke er sikre på hvorfor de har blitt utestengt.
– Vi har foreløpig ikke mottatt noen begrunnelse, skriver han.
Twitter-henvendelse
Resett oppdaget utkastingen etter at flere lesere gjorde dem oppmerksom på at deres nummer i Vipps ikke fungerte. Nettstedet skriver at de da de kontaktet Vipps fikk beskjed om at nettsiden er «så polariserende at Vipps ønsker å avslutte kundeforholdet».
Kjærnes tilbakeviser dette.
– Så vidt meg bekjent har vi ikke uttalt oss om denne saken til Resett, sier hun til NTB.
I forkant av utkastingen gjorde en person på Twitter Vipps oppmerksomme på at man kunne bruke Vipps til å donere penger til Resett.
Medier24 gjør oppmerksomme på at det i en tidligere utgave av denne saken stod at det var Vipps-annonser på Resett.no. Det stemmer ikke.
Mistet Google-annonser
Resett, som i den siste tiden har blitt svartelistet av flere store annonsører og blokkert fra Googles annonsetjeneste AdSense, mister dermed enda en inntektskilde
Google begrunnet svartelistingen av det omstridte nettstedet med at Resett skal ha brutt regelverket til annonsetjenesten AdSense, som sier at det ikke er lov til å oppfordre leserne til å klikke på annonser fra Google.
–Vi mener vi ikke brøt regelverket fordi vi oppfordrer til å handle hos annonsørene og ikke bare klikke på annonsene, sa Helge Lurås til Medier24 da det ble kjent at AdSense blokkerte annonsene deres.
Da opplyste også pressesjef for Google i Norge, Helle Skjervold, at de ikke kommenterer enkeltsaker, men skrev følgende til Medier24:
«Google tar brudd på våre retningslinjer svært alvorlig, for å beskytte både brukere, mediehus og annonsører. Noen ganger er vi nødt til å suspendere eller deaktivere kontoer på grunn av brudd på retningslinjene våre, og vi gir da publisister muligheten til å rette opp i bruddene og sørge for at de holder seg innenfor regelverket i fremtiden.»