Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Reklameomsetningen økte med 1,3 milliarder kroner i 2021

Passerte 2019-tallene med god margin.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det har vært en fantastisk opptur i reklameomsetningen, i året vi nå har lagt bak oss. Ikke bare ble 2020-omsetningen grundig slått, det kunne vi fastslå allerede etter halvgått 2021. Men i slutten av 2021 passerte man også 2019-tallene. Og 2019 var et år uten pandemisituasjon, i alle fall her hjemme, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 9,87 milliarder kroner i 2021 mot 8,52 milliarder i 2020. I 2019 landet tilsvarende omsetning på 9,65 milliarder kroner.

Vekst for digitale medier

Det er kategorien digitale medier som er motoren i markedet - og som ikke minst bidrar til den sterke veksten fra 2020 til 2021. Digitale medier - som inkluderer display, influencer marketing, sosiale medier, søk og video - hadde en oppgang på 26,5 prosent fra 2020 til 2021.

Markedsandelen til de digitale mediene var i 2020 på 39,8 prosent. Nå har de digitale mediene tatt et ytterligere jafs, og i fjor sto digitale medier for hele 43,5 prosent av reklameomsetningen via mediebyråene.

Størst innen digitale medier er display-annonsering som landet på 1,80 milliarder i omsetning i 2021, med sosiale medier på andreplass innen kategorien med 1,12 milliarder. Mens display økte med 21,8 prosent, var veksten hos sosiale medier på 46,6 prosent. Totalt ble det omsatt reklame via mediebyråene i kategorien digitale medier for 4,29 milliarder i fjor.

TV er den nest største kategorien innen Mediebarometeret, og landet på en omsetning via mediebyråene på 3,39 milliarder NOK i 2021. Det var en oppgang på 10,5 prosent fra 2020. TV har dermed en andel av den totale reklameomsetningen på 34,4 prosent, mot 36,1 prosent etter 2020.

Vekst for dagspressen

2021 ble også et svært så sterkt lyd-år i reklamesammenheng. Radio og podcast hadde samlet sett en oppgang på 31,2 prosent til 446 millioner kroner. Mens radio endte på 415 millioner, så ble det omsatt podcast-reklame for 31 millioner kroner.

Kategorier som dagspresse og ukepresse har stort sett falt i de senere årene. 2021 ble imidlertid et positivt år for begge mediekategorier. Dagspresse økte med 5,2 prosent til 397 millioner, mens ukepresse/magasiner satte sluttstrek ved 49 millioner og en vekst på 3,5 prosent.

Administrerende direktør Torstein Rafgård i mediebyrået OMD kommenterer 2021-tallene på følgende måte i pressemeldingen:

– Det er liten tvil om at markedet i 2021 har gjort et sterkere comeback enn det vi kunne forvente. Vi har landet på en omsetning som også er høyere enn 2019, og vi kan i den forbindelse si at markedet ble mer enn friskmeldt i 2021. Naturligvis er det kanaler som tidvis har hatt det tøft, men overordnet har man kommet godt ut av det. Annonsørene har vist vilje til å investere gjennom 2021 og det blir spennende å følge utviklingen nå utover i første kvartal, sier Rafgård.

– Den virkelige vinneren i 2021 er åpenbart alle former for digital annonsering, som alene har en vekst på 900 millioner fra profesjonelle mediebyråer, eller hele 2/3 av den totale veksten om du vil, sier OMD-lederen videre.

Powered by Labrador CMS