Barneminister og Krf-leder Kjell Ingolf Ropstad vil merke retusjert reklame, her er han avbildet under finansdebatten i Stortinget

Regjeringen vil ha merking av retusjert reklame

Regjeringen vil merke all reklame med retusjerte personer. Barne- og familieministeren tror det vil bidra til å redusere barn og unges følelse av kroppspress.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forslaget, som nå sendes ut på høring, heter det at om kroppen til personen i reklamen er blitt justert, må reklamen merkes som retusjert. Dette innebærer endringer i markedsføringsloven.

– Barn og unge utsettes for et betydelig kroppspress gjennom sosiale medier og reklame. Å kjenne på kroppspress kan ha betydning for barn og unges psykiske helse. Forslaget om å merke retusjert reklame er ett av flere viktige tiltak for å redusere kroppspresset blant barn og unge, sier barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF).

Barne- og familiedepartementet opplyser at kravet om merking vil gjelde reklame på norske nettsider, i blader, aviser og lignende.

Kravet vil gjelde stillbilder, men ikke reklamefilmer, og ramme all reklame som retter seg mot norske forbrukere, uavhengig av om avsenderen er norsk eller utenlandsk.

Powered by Labrador CMS