Barneminister og Krf-leder Kjell Ingolf Ropstad vil merke retusjert reklame, her er han avbildet under finansdebatten i Stortinget
Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Regjeringen vil ha merking av retusjert reklame
Regjeringen vil merke all reklame med retusjerte personer. Barne- og familieministeren tror det vil bidra til å redusere barn og unges følelse av kroppspress.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I forslaget, som nå sendes ut på høring, heter det at om kroppen til personen i reklamen er blitt justert, må reklamen merkes som retusjert. Dette innebærer endringer i markedsføringsloven.
– Barn og unge utsettes for et betydelig kroppspress gjennom sosiale medier og reklame. Å kjenne på kroppspress kan ha betydning for barn og unges psykiske helse. Forslaget om å merke retusjert reklame er ett av flere viktige tiltak for å redusere kroppspresset blant barn og unge, sier barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF).
Barne- og familiedepartementet opplyser at kravet om merking vil gjelde reklame på norske nettsider, i blader, aviser og lignende.
Kravet vil gjelde stillbilder, men ikke reklamefilmer, og ramme all reklame som retter seg mot norske forbrukere, uavhengig av om avsenderen er norsk eller utenlandsk.